23948sdkhjf

Yrkestrafiken kör fortfarande för fort

Yrkestrafiken fortsätter att köra för fort, enligt 2008 års hastighetsmätningar. Det finns dock siffror som visar på förbättringar enligt Vägverkets mätningar. Det är framför allt på 50-sträckor och att alltfler fler bussförare håller hastighetsgränsen på 90-sträckor.

Medelhastigheten har sänkts med cirka 1 km/tim hos flera fordonslag. Totalt bidrar sänkningarna till att utsläppen av koldioxid har minskat med 5 357 ton. Den senaste mätningen gjordes i oktober 2008. Totalt gjordes 17 000 observationer i hela landet.
Taxi- och lastbilsförare är de grupper som är sämst på att hålla skyltad hastighetsgräns. Till exempel håller endast 40 procent av taxiförarna hastigheten på 50-sträckor, 27 procent på 70-sträckor och 54 procent på 90-sträckor. För lastbilsförare är motsvarande siffror 34 procent på 50-sträckor, 40 procent på 70-sträckor och 48 procent på 90-sträckor.
- Det finns mycket kvar att göra när det gäller hastighetsefterlevnaden. Det handlar om att förändra attityder hos individer och få genomslag på företagsnivå, och det tar tid. Det som är mycket glädjande är att vi har ett bra och konstruktivt samarbete med branschorganisationerna, både nationellt och regionalt. Det är endast med gemensamma krafter som vi kan förbättra situationen, säger Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö .
Bussbranschens Riksförbund arbetade under fjolåret med hastighetsfrågan. Bland annat har man tagit fram ett nytt trafiksäkerhetsprogram för åren 2009-2012 och bildat ett säkerhetsnätverk. Syftet med nätverket är att fördjupa kunskaper, diskutera och sprida goda exempel kring trafiksäkerhet.
- Det är positivt att det arbete som branschen lagt ner ger resultat och att vi kan se att hastigheten dämpats något på 70-, 90- och 110-sträckor. Att köra för fort är alltid oacceptabelt och vi kommer att fortsätta att fokusera på hastigheter i vårt trafiksäkerhetsarbete, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör på Bussbranschens Riksförbund .

Fakta om mätningarna
Vägverket har under åren 2006-2008 mätt hastigheten hos yrkestrafiken - lastbilar, bussar och taxi. Mätningarna har utförts under samma tidsperioder och på samma sätt i hela landet och därefter har resultatet sammanställs på nationell nivå.
Mätningarna har gjorts på 185 platser i Sverige. Mätplatserna har valts ut med hänsyn till att mätpersonen har kunnat utföra uppdraget på ett säkert sätt. De har försökt att vara dolda, för att inte påverka föraren. Övriga viktiga faktorer: marken ska vara plan och inte i direkt anslutning till en hastighetsändring, fordonen ska med god marginal kunna hålla högsta tillåtna hastighet. Mätningarna gjordes inte i närheten av korsningar eller trafikljus. All företagsprofilerad yrkestrafik mättes, men bara fria fordon (de som åker först, i en grupp av flera, mättes). Väglagförhållande ska vara jämförbara mellan mätningarna varav det finns riktlinjer som anger under vilka veckor som mätningarna ska ske.
Mätningarna har gjorts i samarbete med Sveriges Åkeriföretag, Bussbranschens Riksförbund och Svenska Taxiförbundet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094