Klimatpolitiken ifrågasatt
Officiella svenska samhällsekonomiska värderingar i klimat- och trafikpolitiken ifrågasätts av forskare som framträdde på ett seminarium arrangerat av bilbranschorganisationer i veckan.
Även forskaren Thomas Broberg vid Konjunkturinstitutets enhet för Miljöekonomi anser att vi använder för höga värden beträffande koldioxidutsläppen i våra svenska beräkningar. Thomas Broberg konstaterar att järnvägsinvesteringarna tjänar på att de för höga värdena används på koldioxidutsläppen, medan flyget och vägtransporterna förlorar på det.
EU-Kommissionen har gett ut en handbok med värden som rekommenderas användas i samhällsekonomiska beräkningar på trafikområdet. Professor Jonas Eliasson, Centrum för transportstudier KTH, konstaterar att om värdena i EU-Kommissionens handbok är mer rätt än de värden som används i den svenska infrastrukturplaneringen på trafikområdet så missgynnas systematiskt väginvesteringarna och även korta pendlingsresor med järnväg. Jonas Eliasson anser vidare att vi skulle behöva ett bättre underlag för beräkningarna på godstransportområdet.
Text: Göran Forssén