Funäsdalen ökar i popularitet
Funsäsdalsberget har hittills ökat antalet skier days (skidåkare/skiddagar) med 65 procent jämfört med förra säsongen. Man går nu mot en riktig rekordsäsong.
- Framgångarna visar att satsningen är helt rätt och att våra gäster trivs hos oss. Samtidigt ger det oss förutsättningar att ta nästa steg i utvecklingen av Funäsdalsberget, säger Kevin Kirk, vd Funäsdalens Alpina AB.
Bland de större investeringarna som står på tur är en ny toppstuga längst upp på Funäsdalsberget, med 360 graders utsikt över hela Funäsdalen, en gondollift som ska gå ända från centrum i byn upp till toppen samt utveckling av boende.
- Projekteringen och planering av gondolbanan och utvecklingsarbetet kring en framtida topprestaurang är i full gång där man beräknar kostnaden till 10-14 miljoner kronor och nu väntar vi på att detaljplanen ska godkännas. Budgeten för både gondolbanan och toppstugan ligger på cirka 60 miljoner kronor. Samtidigt är det stor efterfrågan på nya bäddar och ett utvecklat boende i anslutning till Funäsdalsberget. Det har allra högsta prioritet, säger Kevin Kirk.