Prinsessbröllop ger klirr i kassan
Turismbranschen i Stockholm kommer att tjäna rejält med pengar på alla turister som vill vara med när kronprinsessan Victoria gifter sig med Daniel Westling nästa sommar.
- Vi kommer att ha hela världens ögon på oss vilket innebär ett unikt tillfälle att visa allt Sverige har att erbjuda, säger SHR:s vd Mats Hulth. Ett rejält tillskott från regeringen till Visit Sweden så att de kan göra en kraftfull marknadsföringskampanj, skulle göra underverk och bidra till sysselsättning och tillväxt,
Men SHR tror att intäkterna blir än större. Även det svenska folket kommer att fira.
- Ett kungligt bröllop kommer att firas också av svenskarna. Det ger restauranger över hela landet möjlighet att servera bröllopsmenyer, hotellen kan göra specialpaket och så vidare, säger Mats Hulth.
Även för bussturismbranschen är bröllopet en chans till stora intäkter. Man kan redan nu komponera och marknadsföra bröllopsresor till Stockholm.