23948sdkhjf

Västtrafik laddar om!

Om knappt tre månader lanserar Västtrafik kontoladdningen – det är sista steget mot ett enda betalsystem i regionen. Därmed fullbordas tre års förberedelsearbeten.  
När kontoladdningen införs den 18 maj i år slutför Västtrafik arbetet med ett enda betalsystem för kollektivtrafiken i hela Västra Götaland. Resenärerna kan därmed använda Västtrafikkortet i hela regionen vilket gör resandet både enklare och mer bekvämt.

– Genom att vi nu får ett enhetligt betalsystem i hela regionen blir det betydligt enklare att resa, något som har varit efterfrågat av våra resenärer under lång tid, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

Västtrafik tog under 2006 det första steget mot ett gemensamt betalsystem då Västtrafikkortet infördes och områdesladdningar ersatte de tidigare månadskorten. Genom styrelsens beslut idag att den 18 maj också lansera ett laddningsbart konto kopplat till Västtrafikkortet, tas det andra och sista steget mot ett homogent betalsystem. De gamla betalsystemen, vars sista delar nu ska avvecklas, är omoderna och utslitna eftersom reservdelar saknas.

Kontoladdningen ersätter alla tidigare värde- och rabattkort i Västtrafiks område. Försäljningen av rabatt- och värdekorten i Sjuhärad, Skaraborg och delar av Fyrbodal kommer att upphöra den 18 maj och korten kommer att gälla på Västtrafiks fordon i dessa områden i en månad, sedan monteras biljettmaskinerna bort. I Göteborgsområdet och i Bohuslän, som har betydligt fler resenärer, kommer utfasningen av det gamla systemet att ta lite längre tid. Där kommer kontoladdningen och 100-kortet att finnas parallellt över sommaren.

Efter säljstoppet av värde- och rabattkorten samt 100-korten kommer resenärerna under en övergångsperiod kunna lösa in sina gamla kort hos Västtrafiks kundservice. Att ladda Västtrafikkortet med pengar kan fungera antingen som ytterligare en laddning på en resenärs befintliga Västtrafikkort eller som ensam laddning på ett annat kort. Resan på kontoladdningen kommer att ha ett lägre pris än enkelbiljetter och SMS-biljetter. Priset för de som idag reser på 100-kort eller rabatt- och värdekort kommer inte att skilja mycket gentemot en resa med kontoladdning.

- För det stora flertalet resenärer som reser på kontoladdning kommer priserna att se ut som idag. Men det finns fall där det kommer att bli både billigare och dyrare, säger Lars Backström.

Principen för en resa med kontoladdning är att vid en resa inom en zon – kommun- eller tätortszon – visar man kortet för kortläsaren på samma sätt som nu görs med ett områdesladdat Västtrafikkort. Ungefär 20 procent av alla resor med Västtrafik görs med rabatt- och värdekort. Av dessa 20 procent sker cirka 80 procent inom en zon, det vill säga inom en kommun- eller tätortszon.

– De flesta resenärerna som gör en resa med kontoladdning behöver bara checka in sitt kort, precis som man är van vid när man åker på exempelvis en kommunladdning. Men vid resor över en zongräns visas kortet även vid avstigning. Det är ingen större skillnad mot när man parkerar bilen och betalar för parkeringstiden när man checkar ut, säger Lars Backström.

Kontoladdningen introduceras cirka tre år efter det att Västtrafikkortet med områdesladdningar infördes. En tid som visat att systemet fungerar väl.

– Lanseringen av områdesladdningarna på Västtrafikkortet har varit framgångsrik. Det gör att vi känner oss trygga i att nu ta nästa steg med kontoladdningen, säger Leif Blomqvist , Västtrafiks styrelseordförande.

Fakta/Västtrafikkortet
• Kan laddas om.
• Om man förlorar kortet kan man spärra det (om det är registrerat) och få tillbaka det som fanns på kortet vid spärrtillfället.
• Fungerar i hela Västtrafiks område.

Fakta/kontoladdning
• Införs 18 maj.
• Man laddar Västtrafikkortet med pengar.
• Är ett sätt att betala för enstaka resor via ett Västtrafikkort.
• Kontoladdningen ersätter Västtrafiks alla rabatt- och värdekort, t ex det så kallade 100-kortet
(20 procent av Västtrafiks resor görs idag med dessa kort).
• Under en övergångsperiod kan resenären lösa in gamla rabatt- och värdekort på Västtrafiks kundservice.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062