23948sdkhjf

Malmö får spårvagnar

Nu har kommunstyrelsen i Malmö sagt ja till kollektivtrafik på spår i Malmö. Det innebär dock inte att bygget startar nu, först krävs regeringens godkännande och därefter en omfattande utredning.
Kommunstyrelsens beslut innebär i praktiken att planeringsarbetet för den framtida spårvägen kommer att fördjupas. Malmös starke man, kommunstyrelsens ordförande Ilmar Reepalu (S), är övertygad om att inget kan stoppa spårvagnarna från att rulla i staden. Men det kräver att regeringen säger ja och dessutom är villig att släppa till pengar. Och det handlar om stora pengar.

Att återinföra spårvägstrafik i Sveriges tredje storstad är ett gigantiskt projekt. En kilometer spårväg kostar i storleksordningen 150 till 200 miljoner kronor. Ett system som det som inledningsvis planeras för Malmö är en linje mellan stadsdelen Rosengård och centrum, en sträcka på knappt fem kilometer skulle ändå kosta en miljard kronor att färdigställa. Entusiasterna talar om trafikstart redan 2013, medan till exempel kommunalrådet Anders Rubin (S) tror att det kommer att dröja tio år innan spårvägsdrömmarna kan realiseras. Hur trycket på kollektivtrafken ska lösas under mellantiden är oklart, redan i dag är bussarna i staden överfulla under rusningstid.

Det är inte första och helt säkert inte sista gången det fattas politiska beslut som handlar om ny kollektivtrafik på spår i Malmö. Principbeslut i samma riktning har fattats förr och andra spårlösningar han också diskuterats – exempelvis tanken att använda Kontinentalbanan för någon slags förortståg eller spårvagn. Kontinentalbanan blir nämligen ledig när Citytunneln tar över tågtrafiken i Malmö. En sak är dock alla överens om: Det blir ingen tunnelbana. Förslaget som torgfördes av Folkpartiet i Malmö gick ut på att borra tunnelbana parallellt med det stora projektet Citytunneln. Men den är nu i det närmaste färdigställd och därmed har möjligheten att skapa ett tunnelbanesystem gått om intet. Att bygga tunnelbana kostar runt 500 miljoner kronor per kilometer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062