23948sdkhjf

Ledsagare för funktionshindrade

Från och med december i år ska funktionshindrade lättare kunna ta sig till och från tåget genom en ny ledsagningstjänst. Bakom den nya tjänsten står Jernhusen, Banverket och Samtrafiken. Tjänsten ska finnas på ett hundratal stationer och den bokas i samband med biljettköpet.

- Vi vill värna om alla resenärers möjlighet att resa kollektivt. Genom vårt branschsamarbete underlättar vi för resenärer med funktionshinder att få assistans och hjälp på stationer och stationsområden, oavsett hur man valt att resa, säger Jernhusens vd Per Berggren
Jernhusen, Banverket och Samtrafiken går nu ut med en gemensam upphandling för att kunna erbjuda tjänsten Ledsagning vid tågresor. Tjänsten ska erbjudas oavsett vilket tågföretag kunden väljer att resa med.
- Genom en gemensam upphandling kommer vi att öka nyttan för resenärerna. Ett viktigt mål för oss är att öka kollektivtrafiken och detta är ett steg i den riktningen, säger Minoo Akhtarzand, generaldirektör på Banverket.
Tillgänglighetsanpassningen är en viktig del i strävan mot en ökad trivsel och trygghet på stationerna för alla resenärer och besökare. Målsättningen är att öka det kollektiva resandet genom att göra resan mer attraktiv för större grupper.
- EU-direktivet om rätten till en fungerande ledsagning för resenärer med funktionshinder är positiv. De åtgärder som nu planeras innebär att fler resenärer kan välja att åka kollektivt vilket stödjer ett av Samtrafikens viktigaste mål säger Gerhard Wennerström vd på Samtrafiken.
De tjänster som ska upphandlas är Sambandscentral med övervakning och kvalitetssäkring samt utförande av själva tjänsten Ledsagning. Den offentliga upphandlingen startar nu i mars.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063