23948sdkhjf

Informationsmiss i Väst

Västtrafik glömde informera om att bussen inte stannade efter trafikomläggningen den 11 januari. Missnöjda passagerare kom inte av där de tänkt sig, rapporterar SR P4 Radio Väst.
Tanken är att färre stopp skulle göra trafiken smidigare. Men på något sätt gick informationen inte fram vid omläggningen den 11 januari. Bland annat gäller detta bussarna västerut från Uddevalla centrum mot Torp – där har flera busslinjer sedan 11 januari upphört att stanna vid hållplatsen Herrestads skola. Passagerare tryckte ilsket på stoppknappen men fick finna sig i att åka vidare till nästa stopp och vandra därifrån till den tänkta destinationen.

Västtrafiks omläggning syftade till att göra trafiken effektivare i bland annat Uddevalla. Men många trafikanter fick ingen information via busstidtabeller, även om det stått något finstilt om vad som gäller så missades budskapet av väldigt många resenärer – med resultatet att det blivit långa oplanerade promenader.

Mikael Stjernberg, affärsområdeschef för Västtrafik Fyrbodal, uppger för Radio Väst att tanken är att de som reser mer långväga inom regionen får kortare restid med färre stopp. Han tycker inte att de indragna hållplatserna innebär försämrad service men beklagar om informationen om förändringen brustit. Och det har den – ännu drygt två månader efter trafikomläggningen kan Västtrafiks kundtjänst inte ge rätt besked om vilka bussar som stannar var. Kundtjänsten uppger att bussar stannar vid hållplatser som vissa busslinjer inte längre trafikerar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109