23948sdkhjf

Turistföretag ska investera

Trots finanskris planerar hälften av de svenska turistföretagen att göra investeringar under det kommande året. Ett av fem företag planerar också för att nyanställa. Det visar den enkätundersökning bland 160 företag som Rese- och Turistnäringen, RTS, genomfört i samarbete med Öhrlings PricewaterhouseCoopers.
Undersökningen ger många positiva signaler om tillväxt och utveckling i rese- och turistnäringen, trots rådande konjunktur. Hälften (51 procent) av turistföretagen är optimistiska när det gäller den ekonomiska utvecklingen inom deras verksamhet under de kommande 12 månaderna. De högst prioriterade frågorna är lönsamhetsutveckling och tillväxt.
– Undersökningen visar att det finns kraft och framtidstro i vår näring. Den inhemska turismen ökar för närvarande och Sverige blir ett attraktivare resmål för utländska turister. Nu är det viktigt att säkerställa att turistföretagarna får tillgång till investeringsvilligt kapital för att bemöta efterfrågan. Om våra företag expanderar så genererar det även sysselsättning och regional utveckling, vilket är bra för Sverige i rådande konjunktur, säger Jan Lundin, VD för näringslivsorganisationen RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige.
I det bistra klimat som nu råder på finansmarknaden är det just finansiering och tillgång till kapital som anses vara de största hindren för tillväxt inom näringen.
– Jag är inte förvånad över att mer än hälften av företagen ser optimistiskt på den egna utvecklingen under de kommande 12 månaderna. I stora delar av näringen råder närmast en högkonjunktur. Det är positivt att verksamhetsfrågor kopplade till lönsamhet prioriteras. Lönsamheten är avgörande för att skapa tillräckligt kassaflöde för tillväxt och investeringar och en förutsättning för att företaget skall vara intressant för långivare och investerare, säger Mats Niss Jonsson, branschansvarig för Rese- och turistnäringen vid Öhrlings PricewaterhouseCoopers.
60 procent av företagen bedömer att antalet heltidsanställda kommer att kvarstå oförändrat under de närmaste 12 månaderna. Bland den resterande delen är det till och med fler som planerar för nyanställningar (19 procent) än uppsägningar (14 procent).
När de inblandade företagen ger sig på att sia om framtiden tror 36 procent att en förändring av konjunkturläget kommer att få genomslag i den egna verksamheten redan under 2009. När även 2010 räknas in är det hela 73 procent som tror på en konjunktursvängning som påverkar företaget.
De viktigaste frågorna för svenska rese- och turistföretag är just nu är att klara lönsamheten och skapa tillväxt. Däremot tar miljö- och klimatfrågorna ett stort kliv tillbaka. I motsvarande undersökning 2008 svarade vart tredje företag (33 procent) att dessa frågor var viktigast, men nu ger endast 7 procent samma svar. Istället är det lönsamhet som 28 procent av företagen ser som den väsentligaste frågan för branschen. Därefter följer tillväxt som 25 procent ser som mest prioriterat.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095