SL:s betalsystem sviktar
Det finns stora brister i SL:s betalningssystem. Det anser Miljöpartiet efter att ha läst en revisionsrapport som togs upp vid det senaste styrelsemötet.
Av revisionsrapporten framgår att SL har för avsikt att lägga allt ansvar för intäkter av biljettförsäljningen på trafikentreprenörerna. Men inga extra resurser tillförs.
- Resenärerna blir fler i takt med invånarantalet - samtidigt som kraven på entreprenörerna ska öka kring intensifierad biljettkontroll. Hur är det tänkt att gå ihop resursmässigt, säger Yvonne Blombäck.
Antalet kontroller av färdbevis ligger idag på samma nivå som tidigare år, 90 000 timmar. Det är för lite menar Miljöpartiet som förordar spärrfri kollektivtrafik med tätare kontroller liksom i Berlin och Wien.
- Inköpen av nya högre spärrar kommer kosta resenärerna massor - men lär inte lyckas stoppa fuskåkningen. Det finns ingen forskning som stöder spärrsystemet, säger Yvonne Blombäck.
Listan på problem kan göras lång. Kontantstoppet på bussar har försvårat för entreprenörerna att få incitament att sälja biljetter. Konflikten kring avtalet med Stockholmståg har inte lösts. Och det saknas tillräcklig mängd biljettautomater för att resenärer utanför spårsystemen ska kunna resa spontant.
Införandet av SL Access medför att Färdtjänsten och Waxholmsbolaget får ett än mer splittrat betalningssystem och SL:s biljettkontroll håller på att säljas ut vilket Miljöpartiet tidigare kritiserat.
- Betalningshanteringen är alltför splittrad idag. Det försvårar och skapar förvirring hos resenärer och personal. Arbetet med ett gemensamt betalningssystem måste snarast prioriteras för resenärsnyttans skull, säger Yvonne Blombäck.