23948sdkhjf

SK: Vakna regeringen!

Regeringen ignorerar kollektivtrafikens möjligheter i klimatpropositionen. Det anser Charlotte Wäreborn Schultz, vd för branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik, SK.
- Morötter för att uppmuntra till ökat klimatsmart resande med kollektivtrafiken saknas i klimatpropositionen. Regeringen har helt enkelt missat denna möjlighet, säger Charlotte Wäreborn Schultz , vd för Svensk Kollektivtrafik.

I klimatpropositionen avfärdas två viktiga förslag som snabbt skulle öka resandet med kollektivtrafiken. Det handlar dels om en möjlig förändring av reseavdrag och dels möjligheten till befrielse från förmånsbeskattning när arbetsgivaren ger den anställde ett månadskort till kollektivtrafiken. Detta var två förslag som förordades i Klimatberedningen men som inte anammades i propositionen.

- Vi vet från tidigare undersökningar att upp emot en tredjedel av de förvärvsarbetande skulle åka mer kollektivt om arbetsgivaren betalar hela eller delar av månadskortet, fortsätter Charlotte Wäreborn Schultz. Vi tycker därför att en statlig utredare bör utses för att ta fram ett konkret förslag när det gäller reseavdrag och förmånsbeskattning.

- Vi har som ambition att fördubbla andelen kollektivtrafikresande för klimatet och samhällsutvecklingens skull. Vi behöver statens stöd i denna ambition för att snabbt nå målet. Klimatpropositionen hade varit ett utmärkt tillfälle för regeringen att visa att man ser kollektivtrafiken som en viktig kugge ett framtida hållbart samhälle, säger Peder Wadman , vd för Tågoperatörerna.

I bifogad bilaga presenteras exempel (vissa antaganden är gjorda) på vad befrielse från förmånsbeskattning skulle betyda för resenär som har ett 30-dagars kort eller motsvarande. Utgångspunkten är att en arbetstagare får ett månadskort till kollektivtrafiken från sin arbetsgivare. Tabellen visar hur många kronor den anställde skulle få behålla i plånboken om reglerna ändras (olika tabeller för den som tjänar under respektive över brytpunkt för statlig inkomstskatt).

Enligt exemplet skulle en resenär med månadskort i Skånetrafiken få behålla minst 339 kronor varje månad. Det innebär 4068 kronor över i plånboken varje år. En morot som skulle bidra till ett ökat klimatsmart resande med kollektivtrafiken.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078