Danskar ska lockas till Malmö
- För 100 danska kronor får man 145 svenska. Det är ett budskap som varenda dansk förstår. Malmö är redan ett välkänt besöksmål för många danskar. Men vi vill få ännu fler att ta sig över sundet, säger Katarina Olsson, projektledare Malmö Turism.
Det är fjärde året i rad som Malmö Turism och Malmö Citysamverkan med handlarna i city genomför en shoppingkampanj i Danmark. Tillsammans med VisitSweden, Öresundsbron och DSB First satsar man på ett gemensamt budskap som kommer att synas i dagspress, online och i utomhusreklam på bussar och billboards runtom i Köpenhamn under våren. Kampanjen riktar in sig på två datum, skärtorsdag den 9 april och Store Bededag den 8 maj. Båda är helgdagar i Danmark då butikerna är stängda.
- Shoppingkampanjen är en av flera aktiviteter som genomförs i Danmark under året. Den stora skillnaden från tidigare år är att vi nu är ännu fler aktörer som gemensamt vill synas på den danska marknaden, säger Katarina Olsson.
Med en total budget på 13 miljoner danska kronor om året i tre år ska sydsvenska upplevelser marknadsföras i Danmark.