23948sdkhjf

Lantmännen sågar EU-beslut

EU:s tullbeslut räcker inte för de svenska etanolbilägarna – den uppfattningen har Lantmännen Energi om beslutet att låta Sverige importera etanol med låg tull.
– Förra veckans EU-beslut om att låta Sverige fortsätta importera etanol till E85 räcker inte för att locka tillbaka etanolbilägare från den billiga bensinen. Nu måste den svenska regeringen sänka momsen för höginblandade biodrivmedel som E85, säger Erik Herland , näringspolitisk chef Lantmännen Energi.

Enligt EU-beslutet får Sverige även fortsättningsvis importera etanol till E85 med låg tull. Beslutet omfattar en begränsad volym höginblandad etanol till E85 i etanolbilar och ED95 i etanolbussar. Etanolen från Sveriges enda storskaliga etanolproducent, Lantmännen, berörs inte direkt av beslutet, eftersom den endast säljs till låginblandning (fem procent) av etanol i vanlig bensin.

– Lantmännen tycker ändå att EU:s beslut är rimligt, eftersom en högre tull gör att E85 respektive ED95 inte kan konkurrera med bensin respektive diesel. Men frågan är om tullbeslutet räcker för att få 150 000 etanolbilägare att åter tanka etanol i stället för bensin, säger Erik Herland.

– För att det ska löna sig att tanka miljövänligt, även när oljepriset är lågt, måste den svenska regeringen införa en lägre moms för höginblandade biodrivmedel som E85. Regeringen bör även låta ren biodiesel och biogas omfattas av en sådan stimlansåtgärd, säger Erik Herland.

Parallellt med detta EU-beslut behandlar EU-kommissionen en begäran från regeringen om ändring av de svenska skatte- och tullreglerna för låginblandad etanol. Om förslaget godkänns, kommer lågtullad etanol att strömma in på den svenska marknaden utan begränsningar. Följden blir att Lantmännen tvingas exportera sin etanol till andra EU-länder ˆ länder som respekterar EU:s gemensamma spelregler. Samtidigt kommer brasiliansk etanol helt att dominera i Sverige.

– Vi på Lantmännen är oroade över regeringens förslag om ändrade förutsättningar för låginblandad etanol, eftersom det skulle ge olika konkurrensvillkor på EU:s inre marknad. Inte nog med att man försvårar för dagens tillverkare av biodrivmedel ˆ man dödar även effektivt intresset för att utveckla andra generationens biodrivmedel, säger Erik Herland.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.071