Turist på hemmaplan
För en tid sedan frågade organisationen European Cities Marketing, ECM, sina medlemsstäder om hur de tror att lågkonjunkturen ska slå mot deras turism. En majoritet tror, föga förvånande, på en nedgång i antalet hotellövernattningar 2009 jämfört med 2008.
Arbetslöshet, fallande aktiekurser, den stagnerande eller fallande BNP-tillväxten på centrala marknader, växelkursen för euro jämfört med andra valutor, priserna för transport och oljepriset, flygbolagens ekonomiska situation är några av de faktorer som anses bidra till ett minskat resande och företagskonfererande. Man förväntar sig dock att den inhemska marknaden kommer att vara densamma eller något ökande jämfört med förra året. Långväga marknader (Fjärran Östern, Australien, USA) kommer att ha en kraftig nedgång. Företagsmöten har den största nedgången, organisationsmöten blir ungefär desamma, fritidsmarknader kan variera från destination till destination, beroende på prisnivå och hur lätt det är att ta sig till destinationen.
De europeiska städerna förväntar sig framförallt ett tapp av företagsmöten och det individuella affärsresandet. Vad beträffar fritidsresandet förväntar sig 19 procent en ökning och 23 procent förväntar sig ett lika stort antal hotellövernattningar som föregående år.