EU-beslut gynnar bussturism
Europaparlamentet beslutade 23 april att återinföra 12-dagarsregeln. Därmed har branschens lobbyarbete äntligen burit frukt, enligt BR.
Den nuvarande kör- och vilotidslagstiftningen infördes av EU:s medlemsstater i april 2007. Beslutet innebär att den så kallade 12-dagarsregeln upphävdes och därefter blev bussförare som kör mellan olika länder tvungna att vila var sjätte dag. Det har inneburit att turistbussföretagen måste anställa två förare per resa och att priserna för resenärerna ökat.
Reglerna har medfört att resandet utomlands med charterbussar har minskat. Marknadsandelen för charterbussen minskade till 2,4 procent 2008 från 2,9 procent 2007, delvis till följd av 12-dagarsregeln. I stället har en överflyttning skett från charterbuss till flyg och bil, vilket inneburit ökad miljöpåverkan, ökad trängsel på vägar och försämrad trafiksäkerhet. Tillsammans med den internationella organisationen IRU, International Road Transport Union, har BR och bussorganisationer runt om i Europa drivit denna fråga.
– Genom ett enträget opinionsarbete har ett dåligt beslut som EU införde 2007 nu äntligen korrigerats. Och detta redan efter två år, vilket inte händer särskilt ofta i EU:s byråkratiska processer, säger Tommie Vesterlund , ansvarig för turism, trygghet och säkerhet på BR, och som under ett par år drivit lobbyarbete i denna fråga.
BR:s insatser har varit omfattande och innefattat bland annat skriftliga remissrundor, skriftliga uppvaktningar och möten med politiker och tjänstemän internationellt, nationellt och lokalt, överenskommelser med fackliga organisationer samt debattartiklar.
– Det är glädjande att politiker och beslutsfattare genom saklig argumentation kan ändra fattade beslut, säger Tommie Vesterlund.