Ras för Scania
Buss- och lastbilstillverkaren Scania inleder första kvartalet med ett ras. Orderingången för lastbilar och busschassier föll med 70 procent.
Det dramatiskt krympta resultatet för Scania är en naturlig följd av den kraftigt minskande försäljningen för första kvartalet 2009: 15,9 miljarder kronor innebär en nedgång med 28 procent. Orderingången har fallit med 70 procent under första kvartalet i år medan leveranserna minskat med 41 procent.
Tidigare har bussarna klarat sig bättre än andra fordon, men nu tycks lågkonjunkturen ha nått även dem. Förra veckan redovisade Volvo Bussar ett duktigt ras och nu följer Scania efter.
Orderingången för Scanias bussar minskade med 39 procent till 1 278 enheter under första kvartalet i år – första kvartalet förra året låg orderingången på 2 095 bussar. I Europa föll efterfrågan med 30 procent under första kvartalet jämfört med samma period 2008. I västra Europa noteras en allmän nedgång, särskilt i Italien. I Storbritannien går dock utvecklingen åt andra hållet, där har efterfrågan på bussar ökat så mycket att störtdykningen i Italien delvis kompenseras.
I centrala och östra Europa som tidigare gått bra rasar nu efterfrågan på nya bussar. I Latinamerika har orderingången minskat med 64 procent under första kvartalet i år. Särskilt dålig är efterfrågan på bussar i Peru och i Argentina.
I Asien och övriga marknaden minskade Scanias orderingång med 25 procent under första kvartalet.
Scanias busskarossfabriker levererade 1 367 karosser under årets första kvartal vilket ska jämföras med 1 496 stycken under samma tid 2008. Antalet levererade busskarosser i Europa ökade dock med 3 procent till 537 enheter. Ökningen är ett resultat av en fortsatt stark utveckling i Storbritannien och i Tjeckien.
Även Asien och övriga marknader ökade karossleveranserna med 13 procent under första kvartalet. Där ökade också nettoomsättningen på busskarosser med 18 procent till 1 853 miljoner kronor – första kvartalet 2008 stannade nettoomsättningen på 1 571 miljoner kronor.
Trots det bistra läget överväger Scania för närvarande inte att lägga några varsel. Hoppet står till att den förväntade nedgången i arbetstid ska räcka tills vidare.
På börsen föll Scaniaaktien bara en aning som en direkt följd av att delårsrapporten var sämre än väntat. Bolaget anses av flera analytiker vara stabilt och ha goda chanser att klara den djupa lågkonjunkturen bättre än flertalet tillverkningsindustrier.