Slopad invändningsrätt nära
Branschen har haft positiva diskussioner om slopad invändningsrätt för expressbussar enligt Bussbranschens Riksförbund. Därmed skulle de kunna köra inom ett län.
Svensk Kollektivtrafik, SKL, BR, Taxiförbundet och Tågoperatörerna, arbetar ett flertal arbetsgrupper för att skapa en förändring i branschen inom nuvarande strukturer och lagar. Två centrala arbetsgrupper i arbetet är ”Avtalsform” och ”En gemensam affärsmodell”.
Inom arbetsgruppen Avtalsform arbetar man för att sammanställa Avtalsrekommendationer som branschindex och allmänna villkor. Här implementeras även arbetet kring fordonsspecifikationer inom Buss 2010-gruppen.
Inom arbetsgruppen ”En gemensam affärsmodell” är målet att skissa på hur en ny affärsmodell för kollektivtrafiken skulle kunna se ut. Tanken är att denna nya modell ska innehålla de mål och drivkrafter som leder till att målet att öka antalet resande och öka kollektivtrafikens marknadsandel av det totala resandet uppfylls.
I detta arbete har vi fått till en överenskommelse med de större trafikhuvudmännen (THM) om att de inte ska använda sig av den så kallade invändningsrätten. Det vill säga det ska vara tillåtet för expressbussar att köra resenärer inom ett län, som man kör igenom, utan att THM säger nej till det. Det är en fråga som THM tidigare generellt sagt nej till. BR ser mycket positivt på dagens diskussioner som är ett gott tecken på det nya affärsklimat som håller på att växa fram - ett partnerskap som bygger på ömsesidigt förtroende och tillit mellan parterna.
– De konkreta diskussioner kring invändningsrätten som nu förs i arbetsgruppen ska också ses som ett resultat av BRs expressbussgrupps arbete och av det stora engagemang många av våra medlemsföreträdare lägger ner i detta arbete. Det är tydligt att branschen vill och söker nya förutsättningar och villkor. Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik är ett av flera konkreta arbeten där BR genom medarbetare och medlemmar nu driver på en framtida förändring i branschen, säger Lars Annerberg på BR som deltar i de båda arbetsgrupperna.