Hybridpremiär i Göteborg
När Volvos nya hybridbuss nu för första gången börjar köra med passagerare, sker det i Göteborg. Därför är det på sätt och vis världspremiär för Volvos första hybrid.
Miljöfrågorna står högt upp på agendan bland politikerna i Göteborg och det gäller i allra högsta grad inom trafikpolitiken. Det finns tydliga miljökrav hela vägen från politikerna i trafiknämnden via tjänstemännen på Trafikkontoret, de ansvariga för upphandlingen på Västtrafik till operatörerna, bland dem Göteborgs Spårvägar.
– Ett konsekvent och systematiskt miljöarbete är kärnan i Västtrafiks strategi. Vi ska ligga i framkant när det gäller att erbjuda långsiktigt hållbara resor. Att fånga upp nya tekniker är viktigt för oss och med hybridbussen minskas såväl avgasutsläpp som buller, säger Västtrafiks ordförande Leif Blomqvist .
Hybridlösningar för tunga fordon har funnits i många år, men de har varit för dyra och minskat bränsleförbrukningen för lite och har därför inte fått något genomslag på marknaden. Volvokoncernens nya hybridteknik ska ändra på detta – enligt tillverkarens utfästelser. Detta för att Volvo har utvecklat en teknik som är gemensam för bussar, lastbilar och anläggningsmaskiner. På så sätt får koncernen stora komponentvolymer och därmed lägre kostnader.
Tyst vid hållplatser
I Volvos hybridbuss finns det två motorer som samverkar, dels en dieselmotor som tack vare möjligheten till eldrift har kunnat göras mindre än vanligt, dels en elmotor. Bussen kan köras på bägge motorerna tillsammans eller på var och en för sig, vilket är en viktig fördel med den parallellhybridteknologi som Volvokoncernen använder.
När bussen bromsar återvinns bromsenergin som lagras i ett batteri som är monterat i taket på bussen. Energin används sedan för att driva elmotorn. När dörrarna öppnas vid hållplatserna, stängs dieselmotorn av helt. Bussen startar sedan enbart med hjälp av elmotorn och först när bussen nått 15-20 km/h går dieselmotorn igång vilket sker automatiskt.
Volvos hybridteknik sägs bidra både till en tystare och renare stadsmiljö. Bränsleförbrukningen, och därmed också utsläppen av växthusgasen koldioxid, minskar med upp till 30 procent beroende på var bussen går i trafik, det uppger i alla fall Volvo – andra busstillverkare har ställt sig tveksamma till att besparingen kan bli så stor. Utsläppen av kvävoxider och partiklar minskar med 40-50 procent jämfört med en vanlig dieselbuss.
– Vi minskar energianvändningen per passagerare med upp till 50-75 procent jämfört med om de hade kört bil. Med så stora miljövinster och en så stor besparing på bränslekostnaderna, är vi övertygade om att hybridbussarna kommer att bli ett oerhört attraktivt och svårslaget alternativ för persontransporter inom några år, säger Edward Jobson , miljöchef på Volvo Bussar.
Serieproduktion 2010
Volvo räknar med att starta serieproduktion av hybridbussen i början av 2010. Företaget har redan fått sina första order på bussen, bland annat från Luxemburg och Schweiz. Det fältprov som nu inleds i Göteborg är till för att göra de sista finjusteringarna. För Göteborgs Spårvägar var det naturligt att delta i fältprovet.