Regional fjärrbuss i väst
Västtrafik öppnar för regional fjärrbusstrafik med expressbussar – förändringen innebär fler aktörer och fler resmöjligheter inom Västra Götaland.
Västtrafik fattar beslut om att tillåta de företag som kör långväga busstrafik att stanna var de vill i regionen för att ta upp och släppa av passagerare. Försök har pågått mellan Svinesund och Göteborg under det senaste året, och nu öppnas möjligheten upp för samtliga fjärrbussoperatörer i regionen.
– Det här ett sätt för oss att skapa resmöjligheter och bidra till ett ökat kollektivt resande. Den regionala kommersiella fjärrbusstrafiken är ett bra komplement till den trafik vi har idag och vi vet att ett större trafikutbud oftast ger fler resenärer, säger Lars Backström , vd på Västtrafik.
Västtrafik har enligt gällande kollektivtrafiklag ensamrätt till lokala och regionala resor med linjelagd busstrafik inom Västra Götalandsregionen. Däremot trafikeras flera större genomfartsvägar i regionen av olika fjärrbussföretag, till exempel Swebus Express, Säfflebussen och Bus4You. Gemensamt för dem är att linjerna har sin start- eller slutpunkt utanför regionen och att de drivs på kommersiell grund. Nu välkomnar Västtrafik fler samarbetsavtal som grundar sig på att fjärrbusstrafiken till rimliga kostnader kompletterar utbudet av upphandlad trafik.
– Det är viktigt att vi länstrafikhuvudmän och de kommersiella expressbussföretagen samarbetar och inte ser sig som konkurrenter. Det tjänar vi alla på, inte minst resenärerna, säger Leif Blomqvist , styrelseordförande på Västtrafik.
– Jag är glad över att en tung trafikhuvudman som Västtrafik på det här sättet vill visa medborgarna och trafikföretagen att man vill ta ett steg mot ökad affärsmässig frihet, säger Charlotte Wäreborn Schultz , vd för Svensk Kollektivtrafik.
Sedan tidigare samarbetar Västtrafik med till exempel Swebus Express och Säfflebussen. Resorna sker utanför Västtrafiks system, vilket innebär att fjärrbussföretagen själva beslutar om utbud, priser och hållplatser och ansvarar för den regionala resan gentemot resenärerna. Utvärderingen av de försök som genomförts har fallit mycket väl ut och intresset från bussbranschen är stort.
– För mina medlemmar är det här mycket efterlängtat och jag hoppas att fler trafikhuvudmän snabbt följer efter. Det är positivt att det finns en sådan förändringsvilja i branschen som kan leda till snabba förändringar inom det nuvarande systemet. Förändringar som driver mot ett fördubblat resande och nöjdare resenärer, säger Anna Grönlund , förbundsdirektör för Bussbranschens Riksförbund.