Rädda det som byggts upp
Branschorganisationen Svensk Kollektivtrafik vill bevara det som trafikhuvudmännen byggt upp under många års verksamhet. Balans mellan konkurrens och samhällsansvar är viktigt.
– Det har varit mycket intressant att delta som en av experterna i denna utredning. Utgångspunkten har varit att hitta ett tydligt resenärsperspektiv och ge förslag till ny reglering av kollektivtrafiken, säger Christer G Wennerholm (M), ordförande i Svensk Kollektivtrafik tillika trafiklandstingsråd i Stockholms läns landsting.
– För oss är det viktigt att kollektivtrafiken ses som ett sammanhängande system. För resenärerna är det ju viktigt att kunna resa och byta färdmedel utan onödiga väntetider och förseningar. För samhället är det viktigt att skapa effektiva system och få ut så mycket kollektivtrafik som möjligt för pengarna, säger Charlotte Wäreborn Schultz , vd på Svensk Kollektivtrafik.
Sedan ett drygt år bedrivs ett intensivt utvecklingsarbete i branschen med målet att fördubbla resandet med kollektivtrafik fram till 2020 och på sikt även fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel. En central del av arbetet är att ta fram en affärsmodell som kan användas för att styra verksamheten i riktning mot fördubblingsmålen. Modellen tas fram av en grupp branschexperter och föreligger inom kort i form av en idéskiss.
– Vi hoppas att den kommande idéskissen ska kunna utgöra ett bra diskussionsunderlag vid sidan av Ulf Lundins utredning, säger Charlotte Wäreborn Schultz.
– Jag är i grunden positiv till ökat marknadstillträde och det finns många ställen där marknaden kan utveckla kollektivtrafiken, säger Christer G Wennerholm (M). Det gäller att hitta balansgången mellan att inte slå sönder det som trafikhuvudmän och trafikföretag byggt upp under lång tid och att finna former för hur man snabbt kan ta nästa stora utvecklingssteg i branschen, säger Christer G Wennerholm (M).