23948sdkhjf

ökad konkurrens bra!

Ulf Lundins utredningsförslag föreslår ökad konkurrens och större möjligheter för kreativa entreprenörer att utveckla bussresandet. Det välkomnas av Bussbranschens Riksförbund, BR.
Förslag som är viktiga förutsättningar för att kollektivtrafikens marknadsandel av resandet ska öka och framgångsrikt konkurrera med privatbilismen är nödvändiga för att få fler resenärer i svensk kollektivtrafik, anser BR.

Det är drygt trettio år sedan som nuvarande regelverk för den regionala och lokala kollektivtrafiken, ”Trafikhuvudmannareformen”, genomfördes. Under denna tid har kollektivtrafikens marknadsandel av resandet stagnerat. Samtidigt pekas en ökad kollektivtrafik ut som ett strategiskt verktyg för att nå samhällets mål kring klimat, trängsel och trafiksäkerhet. Men för att öka kollektivtrafikens andel av persontransporterna måste dagens produktionsstyrda kollektivtrafiksystem ändras så att branschens aktörer tydligare arbetar för att locka fler bilister att ta bussen.

– Dagens svenska modell för kollektivtrafik gynnar varken resenärerna eller landets busstrafikentreprenörer. Drivkraften för oss i bussbranschen att utveckla nya tjänster och ge service med utgångspunkt i resenärens varierande behov är liten, säger Anders Lundström , ordförande i Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR) och VD för Busslink i Sverige AB.

Bussbranschen deltar också aktivt i kollektivtrafikbranschens eget arbete med att inom dagens system ta fram en ny gemensam affärsmodell, ”Partnersamverkan för en fördubblad kollektivtrafik”. Alla aktörer är där eniga, liksom tidigare statliga utredningar (exempelvis Kollektivtrafikkommittén och Koll Framåt), om att dagens affärsmodeller i grunden måste förändras för att resenärens behov ska sättas i centrum.

– Inom Svenska Bussbranschens Riksförbund har vi länge arbetat för att få till stånd en förändring, där det ska löna sig lika mycket för bussföretagen som för samhället som helhet att fler resenärer tar bussen och ställer bilen. Direktiven och anslaget i Utredning av ny kollektivtrafiklag” med utredare Ulf Lundin gav oss stort hopp. Nu ska vi läsa hela det digra materialet och diskutera det nya regelverket brett inom förbundet för att kunna ge våra politiker kloka och konstruktiva synpunkter att bygga vidare på när de ska föreslå beslut för framtiden, med utgångspunkt i utredningens förslag. Framtida förändringar för framgång är vad vi söker, säger Anna Grönlund , förbundsdirektör BR.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.081