Friare kollektivtrafik!
Tisdagen den 5 maj överlämnades ett delbetänkande från Utredningen om en ny kollektivtrafiklag till infrastrukturminister Åsa Torstensson. Konkurrens och skrotning av huvudmännen är nyckelord.
Trafikutbudet ska säkras
Utredarens förslag innebär att kollektivtrafikansvariga myndigheter ges ett mer övergripande och strategiskt ansvar i förhållande till trafikhuvudmännens nuvarande ansvar. I varje län ska det finnas en lokal kollektivtrafikansvarig myndighet med behörighet att kunna ingripa på marknaden i syfte att säkra en viss nivå på trafikutbudet. I första hand ska ett regionalt samverkansorgan vara lokal kollektivtrafikmyndighet. Om ett sådant saknas föreslås landstinget vara ansvarigt.
Fler valmöjligheter
För att säkra resenärernas behov av enkelhet, trygghet och effektivitet föreslår utredaren att vissa krav ska ställas på kollektivtrafikföretagen. Förslag finns bland annat om anslutning till standardiserade informations-, betal- och bokningssystem.
- Sammantaget bedömer jag att förslagen innebär att resenärerna i större utsträckning ska kunna välja sin resa utifrån olika kvalitets-, service- och prisnivåer, säger utredaren Ulf Lundin .
Samordnad lag
För att underlätta en flexibel samordning av alla former av kollektivtrafik föreslås att reglerna om färdtjänst, riksfärdtjänst, skolskjuts och sjukresor samlas i en och samma lag. Ansvaret för samordningen läggs på den lokala kollektivtrafikansvariga myndigheten.
Den nya kollektivtrafiklagen föreslås träda i kraft den 1 januari 2012. Övergången till ett öppnare marknadstillträde ska enligt förslaget genomföras successivt. Utredningen om en ny kollektivtrafiklag ska lämna ett slutbetänkande om passagerares rättigheter senast den 30 september 2009.
Det finns dock ett speciellt undantag i Ulf Lundins förslag: Tunnelbanan och de spårvägar som finns i landet kan drivas av en enda entreprenör – detta för det litet speciella förhållandet som gäller för stadsbanor på spår. Men det finns inget principiellt hinder för den ansvariga myndigheten att till exempel dela upp Stockholms tunnelbana på två eller tre olika företag.