Kräv svensk transportkommissionär!
Åtta företrädare för transportnäringen skriver på Dagens Industris debattsida på fredagen: En svensk EU-kommissionär för transportfrågor skulle ge verkligt inflytande inte bara över de viktiga transportfrågorna utan också över miljö och handelsfrågor.
Europeiska Unionen ska snart utse nya kommissionärer. Sverige behöver denna gång skaffa sig rätt portfölj med frågor där ett verkligt inflytande är möjligt. Vi som företräder en stor bredd av transportnäringen förespråkar att en svensk kommissionär bör ta sig an transportfrågorna. Men vi hävdar inte detta ställningstagande i rent egenintresse; vi menar att detta är frågor som det vore bra för Sverige att ha inflytande över. Och vi kan motivera vårt ställningstagande med tre starka skäl:
För det första är transportfrågorna centrala i arbetet för klimat och miljö. Våra kolleger i EU känner väl till att vi är ett land som ligger i framkant på området. För det andra. Sverige ligger i Europas ytterkant och är därmed ett land som är mycket beroende av fungerande transporter till övriga Europa.
För det tredje är ansvaret för transporter en genväg till inflytande över handelsfrågorna som är en av EU:s absoluta grundpelare. Betydelsen av ett sådant inflytande kan inte överskattas för ett export- och transportberoende land som Sverige. Vi är övertygade om att en svensk transportkommissionär inte endast skulle vara bra för Sverige utan för hela EU - Därför vill vi se en transportkommissionär från Sverige!
Undertecknare av debattartikeln är:
Anna Grönlund , förbundsdirektör Svenska Bussbranschens Riksförbund
Charlotte Wäreborn Schultz , vd Svensk Kollektivtrafik
Håkan Friberg , vd Sveriges Redareförening
Jan Palmér , ordförande Svenska Flygföretagens Riksförbund
Johan Lindström , vd Sveriges Åkeriföretag
Peder Wadman , vd Branschföreningen Tågoperatörerna
Peter Jeppsson , vd TransportGruppen
Thomas Winskog , förbundsdirektör Svenska Taxiförbundet