Busslink: Enskilda har syndat
Efter avslöjandet om fakturafusk har Busslink nu själva gått ut och kommenterat anklagelserna. Enligt bussföretaget är det enstaka enskilda medarbetare som lurat SL.
– Så snart företagsledningen fick denna information lät vi genomföra en intern utredning. Syftet med utredningen var att säkerställa kvaliteten på Busslinks rapportering och fakturering av utförd extra trafik i Norrtälje, säger Martin Hägglund , trafikdirektör på Busslink.
Utredningen visar att det finns brister i vår rapportering och uppföljning av utförd extratrafik. Utredningen har inte kunnat konstatera att det finns systematiska fel i hanteringen men det finns felaktigheter i faktureringen, såväl över – som underfakturering.
– Att våra rutiner varit otillräckliga är oacceptabelt. Vi förbättrar och förtydligar nu våra processer och rutiner ytterligare. Utbildning startar under november för all berörd personal. Utredningen visar tyvärr också att det finns en eller flera individer som använt företagets resurser för privat bruk och i samband med det även missbrukat rapporteringssystemet. Utredningen fortsätter nu för att fastställa ansvaret för detta, säger Martin Hägglund.
Busslinks interna utredning och handlingsplan överlämnades till SL i början av oktober. Busslink välkomnar även den utredning som SL nu låter göra via externa konsulter.
FAKTA/Busslinks trafik i Norrtälje enligt Busslink
Trafiken i Norrtälje är speciell till sin karaktär, eftersom resandevolymen kan variera betydligt mer än inom andra områden i Stockholms län. Av det skälet har SL valt att beställa trafik något under behovet och man täcker resten dels genom egna beställningar av extra trafik, dels genom att Busslink som entreprenör sätter in extra bussar för att möta behovet vid olika tidpunkter. Systemet är flexibelt och turtätheten styrs av resenärernas behov.
Att sätta in extra trafik vid behov är mer kostnadseffektivt och ger ett bättre resursutnyttjande än att ha en hög fast produktion. SL:s mätningar visar att trafikområde Norrtälje har betydligt fler nöjda kunder, 85 procent, än övriga områden, i snitt 73 procent nöjda kunder i busstrafiken.