23948sdkhjf

MAN skrotar bränslecell

Tyska fordonstillverkaren MAN skrotar sina försök med bränslecellsdrivna bussar. Det framkom nyligen under en konferens om vätgasdrift i Hamburg.
Drömmen om bussar som är helt fria från utsläpp av koldioxid och partiklar har fått flera fordonstillverkare att under många år satsa på att utveckla bränsleceller. Bränslecellen använder vätgas för att generera el som sedan driver fordonet. I nästan alla fall har tillverkarna byggt hybridbussar som kombinerar bränsleceller med dieseldrift.

MAN har varit med i bränslecellracet under flera år tillsammans med bland andra konkurrenten Mercedes-Benz. Under en tvådagars konferens arrangerad av EU-baserade HyFleet Cute fanns bussar från bägge tillverkarna på plats i Hamburg. Men samtidigt framkom att MAN upplevt stora problem med sina bränslecellbussar. Nu skrotas det alternativet, i stället kommer tillverkaren att lägga allt krut på andra alternativ.

I Norden är det bara Norge och trafikoperatören Ruter AS i Oslo som under senare tid varit inne på bränslecellslinjen. Två bussar har testats i stadstrafiken och det hade tidigare sagts att försöket skulle fortsätta. Men nu tycktes norrmännen ha fått kalla fötter inför den lovande men ännu mycket tidiga alternativa bränsleteknologin:

– Vi blickar öster ut just nu, mycket mot Stockholm och biogasen. Jag ser för närvarande inte någon fortsättning på bränslecellförsöket i Oslo – om vi inte skulle få någon extern part som finansierade det hela förståss, säger Ove Kjøstad , Contract Manager, Ruter AS.

Bränslecelldrift har stora miljöfördelar där den används. Nackdelarna är att bussarna blir enormt dyra att tillverka som läget är i dag samt att det ännu är skrivet i stjärnorna när det ska bli möjligt att tillverka bränslet – vätgasen – miljömässigt. Väte, universums vanligaste atom, sitter dessvärre alltid fast i andra atomer och låter sig bara motvilligt bändas låss. Det går visserligen, men till det krävs våldsamma metoder som är negativa för både klimat och miljö.

Läs mer om bränsleceller i TRAFIKFORUM nr 10 som utkommer i mitten av december!
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063