MAN skrotar bränslecell
Tyska fordonstillverkaren MAN skrotar sina försök med bränslecellsdrivna bussar. Det framkom nyligen under en konferens om vätgasdrift i Hamburg.
MAN har varit med i bränslecellracet under flera år tillsammans med bland andra konkurrenten Mercedes-Benz. Under en tvådagars konferens arrangerad av EU-baserade HyFleet Cute fanns bussar från bägge tillverkarna på plats i Hamburg. Men samtidigt framkom att MAN upplevt stora problem med sina bränslecellbussar. Nu skrotas det alternativet, i stället kommer tillverkaren att lägga allt krut på andra alternativ.
I Norden är det bara Norge och trafikoperatören Ruter AS i Oslo som under senare tid varit inne på bränslecellslinjen. Två bussar har testats i stadstrafiken och det hade tidigare sagts att försöket skulle fortsätta. Men nu tycktes norrmännen ha fått kalla fötter inför den lovande men ännu mycket tidiga alternativa bränsleteknologin:
– Vi blickar öster ut just nu, mycket mot Stockholm och biogasen. Jag ser för närvarande inte någon fortsättning på bränslecellförsöket i Oslo – om vi inte skulle få någon extern part som finansierade det hela förståss, säger Ove Kjøstad , Contract Manager, Ruter AS.
Bränslecelldrift har stora miljöfördelar där den används. Nackdelarna är att bussarna blir enormt dyra att tillverka som läget är i dag samt att det ännu är skrivet i stjärnorna när det ska bli möjligt att tillverka bränslet – vätgasen – miljömässigt. Väte, universums vanligaste atom, sitter dessvärre alltid fast i andra atomer och låter sig bara motvilligt bändas låss. Det går visserligen, men till det krävs våldsamma metoder som är negativa för både klimat och miljö.
Läs mer om bränsleceller i TRAFIKFORUM nr 10 som utkommer i mitten av december!