DB tar över östgötapendeln
Det blir tyska jätten Deutsche Bahn, DB, som tar över Östgötapendeln efter SJ. En rejäl kvalitetshöjning av trafiken utlovas av DB som tar över i december 2010.
För ÖstgötaTrafikens resenärer kommer inte trafikutbudet att förändras något. Tågen fortsätter gå var 20 minut mellan Norrköping och Mjölby. Resenärerna mellan Jönköping och Östergötland får däremot en utökad trafik och en ny möjlighet att resa hela sträckan utan byten. Mellan Mjölby och Jönköping kommer tågen gå cirka en gång i timmen. I samband med att de nya tågen tas i drift och Deutsche Bahn tar över drift- och underhållsansvaret för pendeltågen flyttas allt underhåll till den nya tågverkstaden som kommer stå klar vid Steninge i Linköping.
– Vi får nu in en ny och spännande aktör på den svenska tågmarknaden. Vi har stora förväntningar på Deutsche Bahn och är övertygade om att de kommer satsa för att klara sitt uppdrag på ett bra sätt. Östgötapendeln har under flera år varit ett av landet punktligaste pendeltåg. Förväntningarna på Deutsche Bahn är med andra ord mycket stora, säger Paul Håkansson , vd för ÖstgötaTrafiken.
FAKTA/Nya pendeltågen Coradia Lirex, X61
Antal sittplatser: 240 (dagens pendeltåg har 130 sittplatser)
Totalt antal passagerare: 500 st
Lågt insteg för att underlätta påstigning
Längd: drygt 74 meter (ca 20 meter längre än dagens pendeltåg)
Tillverkare: Alstom