23948sdkhjf

Klimatavgifter i örebro

Örebro kommun har infört interna avgifter för koldioxidutsläpp från resor och transporter som görs av de kommunala verksamheterna.
Klimatavgifterna tas ut på flygresor, inköp av fossila drivmedel samt tjänsteresor med egen bil. Målet att minska utsläppen av växthusgaser i Örebro med 40 procent under perioden 2000-2020 är en bakgrund till klimatavgifterna. De hänger också ihop med reseriktlinjerna för Örebro kommun som började gälla 1 januari 2009. Systemet innebär att alla kommunala verksamheter betalar en klimatavgift för de koldioxidutsläpp som sker genom resor och transporter. Klimatavgifterna beräknas bli sammanlagt drygt en miljon kronor år 2010. Avgiften går till ett klimatkonto som är gemensamt för Örebro kommun.

– Från klimatkontot kan de kommunala verksamheterna sedan söka pengar till sådant som minskar klimatpåverkan, säger Tomas Bergkvist på Örebro kommuns klimatkontor.

Klimatavgiften är 22 öre per kg fossil koldioxid som genererats från inköpta drivmedel, inklusive förnybara drivmedel. Det innebär till exempel att en liter bensin ökar i pris med 59 öre och en kubikmeter biogas med 9 öre. Vid tjänsteresor med anställdas egen bil (bensin- och dieselbilar) får verksamheterna betala 5 öre per kilometer. För flygresor beräknas avgiften som ett påslag på priset: 10 procent för inrikes och 20 procent för utrikes flygresor. Klimatavgifterna innebär att alla verksamheter måste ifrågasätta allt resande än mera: Är resorna absolut nödvändiga? Kan man byta färdmedel om man måste resa? Ju bättre verksamheten efterlever reseriktlinjerna, desto mindre resekostnader och större hälsoeffekter.

– Vi har gjort det så enkelt som möjligt, för att undvika tidsödande manuellt arbete. Datasystemen sköter debiteringen. Ett annat exempel på förenkling är att vi beräknar klimatavgiften för flygresor på priset och inte sträckan, säger Tomas Bergkvist.

Ytterligare ett par kommuner har infört liknande system. Modellen som Örebro kommun infört ska utvärderas.

– Förhoppningsvis kommer klimatavgiften att avskaffa sig själv den dag resor och transporter inte längre ger upphov till utsläpp av fossil koldioxid, säger Tomas Bergkvist.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062