BRT-pionjär prisad
Enrique Penalosa är en av tre som delar årets miljöpris från Göteborgs stad. Han får priset för att han var den som startade det stora BRT-systemet Transmilenio i Bogotá, Colombia.
Utöver Enrique Penalosa, delas årets miljöpris av Dr Anna Kajumulo Tibaijuka, chef för FN:s boende och bosättningsprogram Habitat och Sören Hermanson som ledde arbetet med att göra den danska ön Samsö att bli självförsörjande på förnybar energi. Enrique Penalosa var borgmästare i Bogotá 1998-2001. Enligt juryn lyckades han under dessa år förvandla Colombias huvudstad, en av världens mest kaotiska urbana miljöer med slum och dålig luft, till ett föredöme i hållbar, demokratisk stadsplanering.
En stor del av arbetet handlade om att förbättra trafiksituationen i staden. Penalosa lät bygga världens hittills längsta cykelleder och han vidareutvecklade den populära ciclovia, som innebär att biltrafiken på långa vägsträckor stängs av varje söndag mellan klockan 7 och 14, allt i syfte att främja gång- och cykeltrafiken. Men den viktigaste insatsen var att han reformerade kollektivtrafiken genom att starta Transmilenio som idag utvecklats till världens största och mest effektiva BRT-system.
Systemet består till stor del av fyra bussfiler genom staden som gör att vissa bussar kan stanna på varje busshållplats medan expressbussar kan passera i ytterfilen utan att hindras av bussarna som stannar. Bussarna är ledbussar med hög passagerarkapacitet.
Hållplatserna är utformade för snabb av- och påstigning och ett telematiksystem bidrar till att såväl operatörer och passagerare har full kontroll över trafiken.
Volvo Bussar är den största leverantören av bussar till Transmilenio. Fem av de sex operatörerna i systemet kör tillsammans närmare 600 Volvobussar varav 10 dubbelledbusser som nyligen togs i trafik och som avser öka effektiviteten i systemet ytterligare.