Mer eldrift i Värmland
Inlandsbanan mellan Kristinehamn och Nykroppa i Värmland kan snart bli elektrifierad. Om Banverket får ja blir det byggstart till sommaren.
– För Banverket är det viktigt att träffa allmänheten och höra vad de har för synpunkter på det förslag vi har tagit fram om eldrift på Inlandsbanan, säger Björn Bjurklint , projektledare på Banverket.
Det är en 38 kilometer lång sträcka som Banverket planerar att elektrifiera. I och med en elektrifiering kan dieselloken ersättas med miljövänligare ellok. Eldrift gör det möjligt att få både effektivare gods- och persontransporter i framtiden. Restiden blir kortare eftersom genvägen mellan Värmlandsbanan och Bergslagsbanan kan börja utnyttjas. Vidare kommer mer gods att kunna transporteras på järnväg istället för på väg.
FAKTA/Inlandsbanan i Värmland
Kristinehamns, Storfors, Filipstads och Hällefors kommuner inledde planerna på att elektrifiera Inlandsbanan 2004. Banverket tog senare över arbetet. Om järnvägsplanen går igenom fastställs den i april 2010. Arbetet med att bygga om banan till eldrift kan i så fall starta sommaren 2010 och vara klart 2012. Ombyggnationen kommer att samfinansieras av Banverket, kommunerna, Region Värmland, Vänerregionens näringslivsråd och EU. Inlandsbanan byggdes efter en idé om att skapa en livsnerv och Sveriges inland med en järnväg mellan Kristinehamn i söder och Gällivare i norr. Arbetet med att bygga den startade 1907 och efter flera avbrott blev den 931 km långa banan till slut färdig 30 år senare, 1937. Men banan blev aldrig av så stor betydelse som politikerna hoppades vid byggstarten och efter andra världskriget lades bandel efter bandel ned. Renässansen för inlandsbanan kom med turism- och besöksindustrins uppsving under 1990-talet och i dag återupptas trafiken på allt fler delar av tidig nedlagd inlandsbana.