Locket på hos SL och Busslink
SL har startat en extern revision för att klara ut omfattningen av Busslinks fakturabluff mot företaget. Busslink kontrar med att låta externutreda sig själva. Nu håller båda tyst.
Men just förstärkningstrafiken har kunnat användas för annat än just förstärkningstrafik inom Busslink. Andra slags resor och uppdrag har genomförts med helt andra syften – men resorna har bokförts som förstärkningstrafik som SL och ytterst skattebetalarna fått stå för. Förfarandet är solklart bedrägeri. Och fakturabluffen ser ut att svälla: Förutom inom Norrtälje trafikområde pekas även andra trafikområden ut. Bland annat busstrafiken mellan Stockholms city och Djurgården som också har förstärkningstrafikavtal av uppenbara skäl.
Rt-forum.com sökte Busslinks vd Anders Lundström som vi tidigare haft kontakt med för att få del av hans syn på fakturabluffen. Men vd uttalar sig inte tills vidare, i stället är det Busslinks kommunikationschef Helena Reinhagen (bilden) som svarar i hans ställe enligt hennes egen förklaring.
Hur ser ni på det som hänt?
– De anklagelser, påståenden och rykten som finns ser vi givetvis mycket allvarligt på. Det finns en händelse som är bekräftad där företagets resurser har använts för privata ändamål och därefter fakturerats kunden. Det är naturligtvis fullstädigt oacceptabelt med ett sådant ohederligt beteende, säger Helena Reinhagen.
Vad exakt hade hänt i det fallet?
– Personer inom Busslink trafikområde Norrtälje hade tagit en av våra bussar till en födelsedagsfest och bokfört det som ett uppdrag åt SL vilket också DN har rapporterat. Den händelsen är bekräftad.
Men det finns ju uppgifter om många fler liknande händelser. Vad säger Busslink om det?
– Det finns oklarheter som måste utredas vilket nu sker. Dels genom den revision som SL gör genom Price Waterhouse Coopers, dels genom att vi själva har anlitat externa revisorer genom KPMG som också ska gå igenom en del fall.
Medan SL nöjer sig med att syna vad som hänt under 2008 och 2009 kommer Busslinks revision att sträcka sig ända tillbaka till 2003 enligt Helena Reinhagen. Just 2003 var det år då Keolis förvärvade 70 procent av Busslink från SL, därför anses det året vara viktigt för både Busslink och dess ägare.
Är det därför ni gör en egen extern revision?
– Det som ytterst föranledde oss att göra en egen extern granskning är ryktena om interna konferensresor som vi absolut vill gå till botten med liksom en del andra rykten, påståenden och uppgifter som vi måste få klarhet i, säger Helena Reinhagen.
– Den internutredning som Busslink redan låtit genomföra visar att det finns brister i vår rapportering och uppföljning av utförd extratrafik. Utredningen har inte kunnat konstatera att det finns systematiska fel i hanteringen men det finns felaktigheter i faktureringen. Att våra rutiner varit otillräckliga är oacceptabelt. Genom en åtgärdsplan förbättrar och förtydligar nu våra processer och rutiner ytterligare. Utbildning startar under november för all berörd personal, säger Helena Reinhagen, kommunikationschef, Busslink.
Enskilda syndabockar sägs ligga bakom oegentligheterna – vem har egentligen ansvaret för bluffaktureringarna?
– Det är för tidigt att uttala sig om ansvarsfrågan men vi utreder även detta.
Kan den här affären ytterst leda till att SL säger upp avtalet med Busslink?
– Det kan jag inte uttala mig om, säger Helena Reinhagen.
Om det nu är tillknäppt hos Busslink så är det totalt knäpptyst hos SL:
– Ingen härifrån kommer att lämna någon som helst kommentar i den här saken före den 15 december. Då kommer den externa revisionen att vara klar och resultatet behandlas på vårt styrelsemöte då, säger Björn Holmberg , presschef på SL.