Orusttrafiken vann i Sjuhärad
Orusttrafiken vann upphandlingen av en rad linjer i express-, stads- och landsbygdstrafik i Sjuhärad. Bland annat blir det dubbeldäckare och biodieseldrift.
Tätare turer
Det blir tätare turer jämfört med dagens trafik. Linjerna 300/330 kommer att gå i kvartstrafik från Kinna/Skene och tillbaka enligt en regelbunden tidtabell. Under pendlingstid kommer turerna att gå var tionde minut på linje 100 från Göteborg mot Borås och tillbaka.
– Vi förbättrar kraftigt pendlingsmöjligheterna i dessa två populära pendlarstråk. Det blir inte bara förbättringar för resenärerna mot Göteborg, utan även förstås för många som bor i Göteborgsområdet och som pendlar mot Sjuhäradsområdet. Linje 100 har redan idag ett stort dubbelriktat resande, säger Andreas Almquist, affärsområdeschef för Sjuhäradsområdet.
Dubbeldäckare på linje 100
Orusttrafikens vinnande anbud innebär att linjerna får helt nya fordon, direkt från trafikstart. Fordonskvaliteten kommer därför att höjas rejält. Exempelvis kommer linje 100 att trafikeras med dubbeldäckare, vilket är relativt ovanligt i Sverige.
Utsläppen av fossila bränslen minskar från dagens nivå på ca 95 procent till 10 procent på grund av att det fossila dieselbränslet ersätts med biodiesel (RME). Samtliga fordon får automatisk brandsläckning i motorutrymmet som ökar säkerheten för resenärerna. Fem av linjerna får dessutom kameraövervakning.
Regelbundna tidtabeller
Tidtabellerna blir enklare eftersom avgångstiderna blir regelbundna och därmed lättare att komma ihåg. Även omgivande trafik kommer att anpassas till linje 100 och 300/330 så att bytesmöjligheterna blir fler och smidigare. Bland annat kommer det att vara lättare att resa från Jönköping mot Göteborg och att resa från Göteborg till sjukhuset i Skene och tillbaka.
Mycket ny trafik
Alla de sju kommunerna i Sjuhäradsområdet berörs av den nya trafiken, som är express-, stads- och landsbygdstrafik. Totalt är det 31 linjer som upphandlats. Det totala trafikutbudet kommer att öka med 30 procent.
– Vi har sett över alla linjerna i upphandlingen för att hitta potentialen att öka resandet. Därför skiljer sig den upphandlade trafiken i ganska hög grad från dagens trafik, säger Andreas Almquist, affärsområdeschef för Sjuhäradsområdet.