Scandic fortsätter med handikappanpassning
Nytt från hösten är att Scandic som första hotellkedja har gjort en komplett inventering av alla sina hotell för att se hur de svarar mot behoven hos gäster med speciella behov. På varje hotells hemsida redovisas svaren på 80 frågor, allt från hur långt det är mellan parkeringen och entrén till hur breda dörröppningar det är till hotellrummen. Informationen är till för att göra det enklare för funktionshindrade att planera sina resor.
– Vi nöjer oss inte med att upplysa om att hotellen är tillgängliga för alla, nu redovisar vi öppet vilka möjligheter och hinder som finns på varje hotell, säger Magnus Berglund, handikappambassadör på Scandic.
Scandics arbete för att ökad tillgänglighet utvecklas ständigt av handikapp-ambassadören Magnus Berglund. Han driver på utvecklingen inom hotellkedjan i allt från utbildningar för personalen till nya tekniska lösningar för gästerna. Sedan arbetet startade har Scandic sett en kraftig ökning av antalet gäster med speciella behov
– I Europa finns det 50 miljoner personer med funktionshinder, som ska ha samma möjlighet att resa och bo på hotell som alla andra. De är också en ekonomisk kraft att räkna med, och för Scandic är satsningen på tillgänglighet en lönsam investering, säger koncernchefen Frank Fiskers.
Scandic expanderar och under 2010 bygger man 150 nya handikapprum. Samtidigt fortsätter hotellkedjan att utveckla tjänster och produkter som underlättar för funktionshindrade gäster, vilket innebär att den unika minimistandard på 93 punkter under nästa år kommer att lanseras i en ny och utökad version.