Utländska turister ger överskott
För första gången någonsin spenderar utländska turister mer i Sverige än svenskar utomlands. Överskotet är hela 100 miljoner för det tredje kvartalet.
VisitSweden, som marknadsför varumärket Sverige och svenska destinationer och upplevelser utomlands, är glada över genombrottet.
- Ett ökat inflöde och minskat utflöde av pengar relaterat till resor har lett till att underskottet av resevaluta har minskat stadigt de senaste åren och för första gången har nu resevalutabalansen blivit positiv. Det visar att Sverige börjar bli allt intressantare som destination, säger Thomas Brühl, VD för VisitSweden.
Fram till september i år ökade resandet till Sverige främst från Danmark, Norge, Finland och Italien, medan resandet från flera långväga destinationer har minskat under året.
- Sverige är inte längre lika anonymt som destination i Europa, även om mycket återstår för att stärka kännedomen hos våra målgrupper, fortsätter Thomas Brühl. Under sommaren har en svag kronkurs också fungerat som grädde på moset.
VisitSweden har under flera år satsat långsiktigt på riktad och digital marknadsföring av Sverige på 13 utlandsmarknader. Under sommaren har exempelvis kampanjer för Skåne rullat i Storbritannien, för Gotland i Finland och Tyskland och för hela Sydsverige i Danmark, den största satsningen någonsin på en enskild marknad.
- Svenska upplevelser börjar bli mer konkurrenskraftiga genom aktiv produktutveckling, samtidigt som vi jobbar hårt på att öka tillgängligheten till Sverige. Vi hoppas nu att uppmärksamheten för Sverige är något mer än ett tillfälligt genombrott.