Buss bättre än tåget!
Brist på lok och vagnar skapar stora problem för resenärerna. Tack vare stora insatser från bussbranschen räddas passagerarna ur knipan enligt intresseorganisationen Vi Resenärer.
Åtskilliga flera timmar långa förseningar och långa uppehåll efter linjen under de gångna helgerna visar ännu en gång att det inte är bristen på spår som är flaskhalsen för en utveckling av tågresandet utan det faktum att driftdugliga lok och vagnar saknas, enligt Vi Resenärer.
Under perioden januar-november 2009 svarade tågbolagen och deras fordon för cirka 12 000 förseningstimmar att jämföras med knappt 8 000 timmar som hänfördes till brister i infrastrukturen enligt siffror från Vi Resenärer.
Bussbranschen har en betydligt bättre kapacitet än tågbranschen både vad gäller antalet fordon och flexibilitet hos personalen och kan därför nästan alltid ställa upp med ersättningsbussar när tåg ställs in, konstaterar Vi Resenärer.
En anledning till att det saknas tillräckligt med fordon för att trafikera dagens järnvägsnät är att lok och vagnar inte är skattefinansierad infrastruktur. Det är investeringar som varje tågbolag ska svara för, anser Vi Resenärer. SJ har vid avregleringen förmånen att få behålla sin fordonspark, vilket ger dem en mycket stark konkurrensfördel. SJ har beställt nya tåg att tas i trafik i höst när avregleringen sista etapp genomförs och samtidigt avslutas en stor upprustning av gamla tåg.
En annan anledning till dagens fordonskris är att underhållet inte verkar fungerar, enligt Vi Resenärer. SJ har lagt ut detta på EuroMaint, som är gamla SJ Maskindivision och som i princip har monopol på underhåll av rälsfordon i vårt land enligt intresseorganisationen.
En stor aktör på våra banor är länstrafikbolagen som svarar för den regionala och lokala tågtrafiken. De har valt att bilda ett vagnbolag som köper in nya fordon och sedan hyr ut dem till de olika trafikbolagen. Detta bolag gjorde strax före jul en miljardaffär i nya tåg för södra och västra Sverige, allt enligt Vi Resenärer. Regeringen har missat att skapa samma upplägg för fjärrtrafiken genom att ge affärsverket Statens Järnvägar medel att köpa in fordon och sedan hyra ut dem till SJ och andra tågbolag, anser intresseorganisationen.