23948sdkhjf

Fler pendelparkeringar i väst

Västtrafiks styrelse har beslutat att bygga 2 000 nya pendelparkeringsplatser för bilar i Göteborgsregionen för att göra det lättare att nå kollektivtrafiken med bil och cykel.
Utbyggnaden av de nya pendelparkeringsplatserna kommer att ske etappvis med start 2011. Västtrafik kommer vara huvudman för planering och genomförande av utbyggnaden av pendelparkeringar för 65 miljoner kronor. Satsningen på Pendelparkeringar ska göra kollektivtrafiken mer tillgänglig för de resenärer som vill ansluta till kollektivtrafiken med bil och cykel. Fram till 2013 planeras 2 000 nya platser för bilar och 2 000 nya platser för cyklar. Som huvudman kommer Västtrafik ta initiativ till att träffa och diskutera utbyggnaden med berörda kommuner.

– Målet med satsningen är att underlätta för fler att välja kollektivtrafiken. Vi ska fördubbla resandet till 2025 och utbyggnad av pendelparkeringar är en viktig förutsättning för att nå dit, Stefan Ekman , Infrastrukturchef på Västtrafik.

I det nyss antagna Västsvenska paketet finns 65 miljoner avsatta för utbyggnaden av pendelparkeringar för bilar och cyklar i Göteborgsområdet. Utbyggnaden planeras främst längs kollektivtrafikstråken där expressbussar och pendeltåg går in mot Göteborg. Det geografiska område som föreslagits inom Göteborgsregionen är kommunerna Ale, Alingsås, Göteborg, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Mölndal, Partille, Stenungsund, Tjörn och Öckerö.

Arbetet med markfrågor, detalj- och tidplaner kommer att prioriteras till att börja med. Därefter sker skissarbete och kostnadsbedömningar, innan projektering och byggande startar. Förutom den miljon som avsatts för 2010 är det avsatt 20 miljoner kronor för 2011 och 44 miljoner kronor för 2012. Från 2013 tillkommer det ytterligare 35 miljoner kronor.

– Vårt mål är att utbyggnaden ska hålla en hög takt, men den kommer att kräva ett omfattande samarbete med de berörda kommunerna, säger Stefan Ekman.

Mest fördelaktigt är det med pendelparkeringar i anslutning till infartsstråk där det finns tillgång till frekvent och snabb kollektivtrafik. Parkeringarna ska i första hand ligga vid pendeltågstationer och vid hållplatser för expressbussar. Exempelvis planerar Västtrafik för pendelparkeringar längs de två tågstråk där plattformsförlängning planeras – Alingsås- och Kungsbackapendeln.

– På vissa platser är det svårt att bygga ut befintliga parkeringar eftersom det är brist på tillgänglig mark. Men om vi skapar lösningar i flera plan är det möjligt att utnyttja ytorna effektivt, säger Stefan Ekman.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078