23948sdkhjf

BR sågar avgiftsfinansiering

Transportstyrelsens styrelse pekar på problem med regeringens beslut om ny avgiftsfinansiering av Transportstyrelsen. Att lägga avgifter som inte motsvarar verklig prestation är galet, enligt Anna Grönlund, BR.
Efter enhetligt beslut i Transportstyrelsens styrelse kring regeringens hantering av avgifter inom Transportstyrelsens verksamhet uppdrog Transportstyrelsens styrelse till styrelsens ordförande Carola Gunnarsson och GD Staffan Widlert att i en skrivelse till regeringen fästa regeringens uppmärksamhet på de problem för transportföretagen som regeringens agerande vållar.

– Hela processen kring Transportstyrelsens avgiftsfinansiering har hanterats illa av regeringen. Att låta en större andel av myndigheten avgiftsfinansieras istället för anslagsfinansieras, det vill säga skattefinansieras, är en princip som vi på BR kan sympatisera med, säger Anna Grönlund , förbundsdirektör för BR och ledamot av Transportstyrelsens styrelse.

– Men då ska avgifterna motsvara en verklig prestation, det vill säga en tjänst, och det skatteuttag som tidigare utgjorde basen för myndighetsutövningens anslagsfinansiering minskas. Till exempel genom lägre fordonsskatter på bussar. Som ledamot i Transportstyrelsens styrelse och tillika förbundsdirektör i BR är jag mån om att vi i Sverige har en fungerande tillsyn och dugliga myndigheter som förmår upprätthålla lika och god konkurrens i syfte att skapa ett sunt klimat för den yrkesmässiga trafiken. Samtidigt måste de företag som verkar inom yrkestrafiken få rimliga tider för planering och anpassning till nya regelverk och avgifter, som också i sig måste vara rimliga. Att hela Transportstyrelsens styrelse till regeringen vill peka på problemet med att beslut kring nya avgifter inte hanteras inom rimliga tidsramar ger oss i branschen stöd i vår tidigare kritik, säger Anna Grönlund.

BR gjorde tillsammans med flera organisationer inom transportnäring den 27 september ett gemensamt remissyttrande angående Transportstyrelsens förslag till avgifter. De undertecknande organisationerna oroades över den utveckling hela transportsektorn står inför, med ökade kostnader från såväl verksamhetsrelaterade utgifter som helt nya avgifter från myndigheter och offentliga organ.

– För busstrafiken, som står för majoriteten av resorna i den lokala och regionala busstrafiken, är varje ny utgift ett hot mot möjligheten att kunna erbjuda mer kollektivtrafik till landets resenärer. Detta faktum kan på sikt göra det omöjligt att nå branschens gemensamma mål om en fördubblad kollektivtrafik till år 2020, säger Anna Grönlund.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.071