23948sdkhjf

Nya tåg på östgötapendeln

I samband med trafikstarten för Östgötapendeln till Jönköping togs nya pendeltåg i bruk hos Östgötatrafiken. Om spåren och tågen klarar snön blir kapaciteten nästan fördubblad för tågpendlingen.
Sedan pendeltågens start 1995 har tågen gått mellan Norrköping och Tranås. Nu är det alltså dags att även koppla ihop Nässjö och Jönköping med de östgötska orterna. Med den nya Östgötapendeln blir det möjligt att resa hela vägen utan att behöva byta tåg i Tranås.

– De här tågen är oerhört efterlängtade både av oss och av våra kunder. Vi har under några år varit trångbodda ombord så det känns bra att äntligen kunna ge alla dessa tålmodiga kunder en komfortabel resa, säger Paul Håkansson , vd för ÖstgötaTrafiken.

– Trots att vi inte fått mer plats på spåren nästan fördubblar vi vår platskapacitet med det nya tågen i och med att de har nästan dubbelt så många sittplatser som våra gamla pendeltåg. De här tågen är även moderna med allt vad det innebär i komfort, air-condition, läslampa via alla säten och eluttag för den som vill kunna sitta och jobba med datorn. De är dessutom enkla att komma på och av i och med insteg i höjd med perrongen. Det gör att det är enkelt för alla att komma ombord oavsett om du har barnvagn, packning eller rullstol med dig, säger Paul Håkansson.

De övriga pendeltågen, som idag används, kommer fortsätta gå i trafik och då främst mellan Norrköping och Mjölby. När de nya tågen togs i bruk innebar det även att en ny tågoperatör tog över pendeltågsavtalet efter SJ som kört sedan pendeltågen började gå 1995. Den nya operatören är som rt-foru.com tidigare rapporterat tyska Deutsche Bahn.

– Östgötapendeln var intressant för oss eftersom det är en fin tågprodukt känd för att hålla en hög klass. Det passar väl in i Deutsche Bahns profil, säger Ulf Ragnarsson , chef Östgötapendeln vid DB Regio Sverige AB.

Resan mellan Norrköping och Jönköping kommer ta cirka 2 timmar och 20 minuter. För den som vill kunna dagspendla finns 30-dagarsbiljetter som kostar cirka 1 700 kronor. Resor som görs inom ÖstgötaTrafikens område ingår som tidigare i ÖstgötaTrafikens produktutbud och resor som görs inom Jönköpings Länstrafiks område ingår i Jönköpings Länstrafiks produktutbud. För den som reser över länsgränsen finns den nya Östgötapendeltaxan.

Östgötapendeln avgår en gång i timmen från Jönköping respektive Norrköping – alla vardagar mellan cirka klockan 06.00 och 21.00 – för resor hela sträckan. De nya tågen har många avgångar även under lördagar, söndagar och övriga helgdagar. Östgötapendelns övriga trafik mellan
Norrköping och Mjölby går som vanligt var tjugonde minut.

Under 2012, när dubbelspåret mellan Mjölby och Motala beräknas var färdigt, kommer Östgötapendeln även börja gå via Skänninge till Motala.

– Vi ser vilken stor betydelse en pendeltågsstation får för en ort. De mindre orterna får en helt annan attraktionskraft när man kan erbjuda bra kommunikationer genom Östgötapendeln. Senast i raden var Kimstad station som öppnades för drygt ett år sedan. Skänninge kan se fram emot samma positiva utveckling som länets andra pendeltågsorter. Genom Östgötapendeln bygger vi samman vårt trafiksystem och därmed även länet. En väl utbyggd kollektivtrafik är en bra motor i regionens utveckling, säger Paul Håkansson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.059