Superbussar till Skånetrafiken
I ett samarbete mellan Nobina, Malmö stad och Skånetrafiken har Nobina beställt 15 så kallade superbussar för trafik i Malmö från juni 2014.
Dessutom kommer bussarna huvudsakligen att köras i särskilda busskörfält med signalprioriteritet, vilket ger kortare körtider, högre reskomfort (bussen kan hålla en jämn hastighet) samt god framkomlighet även i rusningstrafik. Därmed minskar även restiden, vilket är en viktig parameter i människors val av färdsätt. Restiden kortas även genom att bussen kommer att utrustas för av- och påstigning i samtliga dörrar, vilket gör att stoppen vid hållplats blir så korta som möjligt. Planen är att bussarna ska gå i 5-minuterstrafik. Detta är starten för ett helt nytt busskoncept för Malmö stad där man siktar på ett snabbare flöde i kollektivtrafiken.
Superbussprojektet är ett EU-projekt och medfinansieras av Delegationen för hållbara städer och Europeiska regionala utvecklingsfonden. De är litet som BRT, Bus Rapid Transit, men kallas här för Superbussar.
FAKTA/ Malmös ”superbussar”
Busstypen heter Van Hool ExquiCity och är en 24 meter lång dubbelledad buss (de längsta bussar Nobina kör i Malmö idag är 18 m långa ledbussar). Utmärkande för de nya bussarna är en klart futuristisk design, hög komfort med AC, låg ljudnivå och behaglig ljussättning samt bra tillgänglighet med lågentré. Kortläsare/biljettmaskiner kommer att finnas i anslutning till samtliga fyra dubbeldörrar och resenärerna kan gå ombord vid valfri dörr. Föraren hjälper dem som behöver det vid främre dörren.Bussen är en gashybrid och kommer att köra på en kombination av biogas samt uppladdningsbara batterier som laddas vid inbromsning. Bussarna är Euro6, vilket innebär avsevärd mindre miljöpåverkan. Bussarna beställs och ägs av Nobina för trafik i Malmö enligt uppdrag från Skånetrafiken.