Ministern prisade studenter
En studentuppsats som bidrar till kollektivtrafikens utveckling fick pris på Persontrafikmässan i Göteborg – prisutdelare var infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.
– Stort tack för priset! Jag har lärt mig otroligt mycket under själva skrivandet, men framförallt hoppas jag att aktörer inom kollektivtrafikbranschen kan lära sig något från vår forskning. Vår uppsats visar att genom ett nära samarbete med gemensamma mål kan man faktiskt lyckas med en fördubbling av resandet. För att möta framtidens utmaningar inom kollektivtrafiken är detta en otroligt viktig del, säger Thomas Borgmäster .
– Vi är väldigt glada för det här priset, vi ser det som ett bevis på att våra slutsatser är intressanta och relevanta för branschen. Vi visar trots allt på exempel att man även i ett bruttokontrakt kraftigt kan öka resandet utan att kostnaderna ökar i samma tempo. Att vi dessutom genom exempel kan ge vägledning på hur man ska fokusera för att nå dit känns extra spännande, säger Daniel Mohlin .
Bakom priset står Kollektivtrafikakademin vid Lunds Universitet, Svensk Kollektivtrafik och Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR). Övriga sponsorer är Nobina Sverige, Keolis Sverige, Nettbuss Sverige och Sveriges Kommuner och Landsting (SKL).
– Inom Keolis Sverige ser vi nytänkande och innovation som avgörande om vi ska kunna utveckla kollektivtrafiken och tillgodose framtidens behov. Kollektivtrafik är en framtidsbransch och det är viktigt att vi gemensamt visar på de möjligheterna som finns så att branschen kan attrahera nya och duktiga medarbetare, säger Helena Reinhagen , kommunikationsdirektör Keolis Sverige.
Juryns motivering:
Thomas Borgmäster och Daniel Mohlin tilldelas årets stipendium för bästa studentuppsats för att de riktat fokus på både avtalets och samverkansformens betydelse. Grundat i teorier kring public-private partnership och organisationsformer, tillämpat på fyra kvalitativa case-studier av stadstrafik, visar de på praktiskt betydelse av att avtalskonstruktion och målformulering går hand i hand. Resultaten är viktiga för fortsatt kollektivtrafikforskning men framför allt för branschens utveckling av partnersamverkan.
Juryn bestod av Charlotte Rosengren , Svensk Kollektivtrafik, Lars Annerberg , Bussbranschens Riksförbund (BR) samt Anders Wretlind , Lunds Universitet, Kollektivtrafikakademien.