Turistnäringen stagnerar 2013
Resandet till, från och inom Sverige samt antalet gästnätter beräknas öka med en procent sammantaget under 2013 enligt turistnäringens tillväxtprognos.
Trots stor turbulens på flygmarknaden ses en fortsatt stark efterfrågan på flygresor som förväntas öka med två procent under 2013. Även tågresor beräknas öka med två procent under 2013. Gästnätterna visar däremot en dämpad tillväxttakt med endast en procents ökning för 2013 (jmf 2% prognos 2012) främst på grund utav det minskade affärsresandet och antalet konferenser. Sjötrafiken fortsätter att minska under 2013 med en procent (jmf +/-0 prognos 2012) delvis till följd av den svaga ekonomiska utvecklingen på svenska närmarknader där fritids- och shoppingresor till Sverige mattas av med anledning av den starka svenska kronan.
– Konjunkturläget i Sverige och Europa har påverkat den svenska turistnäringen i stor omfattning under 2012. VI har reviderat siffrorna vid två tillfällen och sänkte slutligen helårsprognosen för 2012. Utifrån de indikatorer vi använder så ser vi nu att 2013 kan bli ett bättre år än 2012 för turistnäringen, säger Jan Lundin , vd, Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS).
Utfallet för det tredje kvartalet 2012 visar att det totala resandet och boendet minskade med en procent jämfört med motsvarande period 2011. Det mest utmärkande är det negativa resultatet för gästnätter som minskade med en procent jämfört med föregående år och sjötrafikens passagerare som minskade med fem procent. I och med det svaga utfallet för kvartal tre revideras helårsprognosen för 2012 till en volymtillväxt på plus minus noll.
– Även om utvecklingen beräknas vända i slutet av 2013 så blir det tufft med lönsamheten för de turistföretag som riktar sig mot det vikande affärsresesegmentet. Därtill bidrar den starka kronan till att det blir dyrare för utländska besökare att semestra i Sverige och för svenskarna blir det valutamässigt billigare att semestra utomlands. Utmaningen för turistföretagen 2013 är att bli ett attraktivt alternativ för den svenska konsumenten. Det som krävs för att uppnå bättre tillväxtsiffror framöver är att konjunkturen vänder, säger Jan Lundin.
Fotnot. Turistnäringens tillväxtprognos baseras på ett index med passagerarvolymer från alla trafikslag samt antal gästnätter. Data från befintliga statistikunderlag sammanställs och analyser görs sedan utifrån bland annat långa trender som exempelvis resvanor och korta faktorer som valutaförändringar, disponibel inkomst, arbetsmarknad och kapacitet inom näringen. Tillväxtprognosen publiceras kvartalsvis, med syfte att tillhandahålla alla rese- och turistverksamheter ett prognosverktyg som underlättar beslut om planerade satsningar och investeringar i näringen.