Rekordmånga julkryssar till Göteborg
På söndag 2 december kommer årets första julkryssare till Göteborgs Hamn – fartyget Amadea med 600 tyskar ombord. Det innebär startskottet för den bästa julsäsongen hittills.
– När vi inledde vårt samarbete 2008 hade Göteborg inte en enda julkryssare. Men i takt med att vi intensifierat marknadsföringen av både hamnen och staden har intresset ökat successivt, säger Jill Söderwall , kryssningsansvarig Göteborgs Hamn AB.
Majoriteten av julkryssningsturisterna är engelsmän och tyskar. De besöker jul på Liseberg, ser på Götaplatsens ljusshow, handlar julklappar, åker på rundturer med mera. Faktum är att Julstaden Göteborg är rankad som en av de tio bästa julmarknaderna i Europa (resesajten Travelbites).
Avslutning på rekordår
När julsäsongen är över kan Göteborg se tillbaka på det bästa kryssningsåret någonsin. Totalt har hela 70 fartyg och 84 000 passagerare gästat staden. Förra året kom 52 fartyg och 64 000 passagerare.
– Vi fick fler anlöp i år än planerat på grund av en lotsstrejk i Oslo, men även utan den hade vi slått rekord, säger Jill Söderwall.
Hälften av gästerna är tyskar, en fjärdedel engelsmän och sju procent amerikaner. En trend under senare år är att även mer långväga resenärer hittar till Göteborg. I år kom till exempel 924 mexikaner, 930 japaner och 1047 kanadensare.
Göteborg står sig bra jämfört med huvudstäderna
När rederierna lägger sina rutter bokas huvudstäderna oftast in först. Därefter bokas kompletterande destinationer in, till exempel Göteborg. I somras genomfördes en undersökning bland kryssningsturisterna för att ta reda på hur Göteborg upplevs jämfört med Oslo, Köpenhamn och Stockholm.
– Andrastäder brukar generellt inte rankas lika högt som huvudstäder, men Göteborg står sig mycket bra i jämförelsen, säger Sara Eriksson , kryssningsansvarig på Göteborg & Co.
Samtliga fyra städer i undersökningen får höga – och ganska liknande omdömen. De starkaste attributen som förknippas med Göteborg är ”lätt att tycka om”, välkomnande, avslappnad, aktiv, fräsch och ungdomlig.
– Undersökningen gav oss bekräftelse på att de värdeord vi använder i marknadsföringen också är så som staden upplevs. Nu ska vi titta närmare på resultatet för att se hur vi kan vässa marknadsföringen ytterligare, säger Sara Eriksson.