23948sdkhjf

Södertälje åter järnvägsstation

Efter ett och ett halvt års avstängning öppnas centrumbanan mellan Södertälje hamn och Södertälje centrum söndag 9 december. Därmed blir staden åter med järnvägsstation.
Men det lir litet stök och bök innan det hela är klart. För inför inkopplingen stängs tågtrafiken av mellan Östertälje och Gnesta från onsdag kväll 5 decelber till söndag morgon 9 december.

– Vi tackar resenärerna för deras tålamod. Det var nödvändigt att ha banan avstängd den här tiden, inte minst med tanke på alla nya broar vi har byggt på sträckan, säger Trafikverkets projektledare Tomas Flyckt .

Fortfarande återstår en del arbeten innan projektet, som omfattar mer än dubbelspåret, enligt tidplanen kan avslutas till sommaren 2013. I projektet har även ingått att bygga om hela bangården i Södertälje hamn. Åtta kilometer spår har rivits upp och lagts tillbaka i nya lägen och med fler växlar för att ansluta till de nya spåren.

Åtta nya broar ingår i projektet, varav en återstår att färdigställa. Den längsta bron är på 165 meter och löper ovanför centrumbanan på sträckan mellan Östertälje och Södertälje hamn.

Tidigare har tågen till och från Södertälje hamn måst invänta varandra på stationen men när trafiken kommer igång igen på söndag kan tågen mötas obehindrat. Full kapacitet blir det dock inte förrän den sista bron blir klar under våren.

En annan påtaglig förändring, som resenärerna har kunnat följa på nära håll, är att själva stationen Södertälje hamn har byggts om med nya plattformar, en ny gångtunnel och två uppgångar med hiss och rulltrappa.

– Naturligtvis finns risk för vissa störningar när spåret tas i drift och innan alla övriga delar i projektet är helt klara, men på sikt blir det en märkbar förbättring för resenärerna, säger Tomas Flyckt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.084