23948sdkhjf

Ny tågordning på spåret

Söndagen den 9 december börjar den nya tågtidtabellen att gälla. Nytt för i år är att SL kör pendeltrafik mellan Stockholm och Uppsala via Arlanda och att Västtrafik kör Alependeln mellan Göteborg och Älvängen.
Tidtabellen för 2013 innehåller många nya resmöjligheter, både regionalt och långväga. SL, Storstockholms lokaltrafik, startar 30-minuterstrafik mellan Tumba och Uppsala, via Stockholm och Arlanda. ABC-pendeln, som trafikupplägget kallas, kör sträckan dygnet runt.
Västtrafik kör mellan Göteborg och Älvängen i Ale kommun, 3 mil nordost om Göteborg. Alependeln är planerad för 15-minuterstrafik i högtrafik. Men den trafiken börjar först efter trettonhelgen. Västtrafik kör också regionaltågstrafiken mellan Göteborg och Vänersborg.
– Det är glädjande att vi har kunnat tillgodose så många önskemål, inte minst Västtrafiks begäran att köra Alependeln. Vi har stor efterfrågan på att köra både gods- och persontåg på många banor, något som vi lyckats lösa på ett bra sätt, säger Jonas Westlund, chef för enheten Försäljning i Trafikverket.
I Bergslagen kör Tågkompaniet varje timme från Ludvika via Fagersta och vidare till Västerås och Stockholm. Mellan Karlstad och Örebro kör Tågkompaniets regionaltåg.
Upplands lokaltrafik kör varje timme mellan Uppsala och Sala på morgnar, eftermiddagar och kvällar. Övrig tid går tågen varannan timme.
Skandinaviska Jernbanor AB startade i fjol daglig trafik på sträckan Uppsala–Göteborg via Stockholm. Nu utökar bolaget sin trafik och kör sträckan Uppsala–Göteborg via Eskilstuna.
För första gången blir det möjligt att dagtid åka direkttåg mellan Stockholm och Umeå. SJ AB kör sträckan med sina nya snabbtåg.
SJ AB kör också fler tåg mellan Västerås och Hallsberg.
Östgötatrafiken startar ny trafik på sträckan Mjölby–Motala, med avgång var 40:e minut.
Även godstågen har plats i tidtabellen. En stor del av svensk exportindustri kör sitt gods på järnväg, till exempel stål, malm och skogsvaror.
På de banor som har det europagemensamma nya trafikstyrningssystemet ERTMS kommer bland annat av kapacitetsskäl inte längre dispenser att ges för trafik med lok som saknar ombordutrustning för systemet.
I år har 44 tågföretag ansökt om plats i tidtabellen. Det är lika många som förra året. En aktör är ny på spåret, och det är Real Rail som ersatt norska Cargo Nets svenska verksamhet. Real Rail har svenska Sandahlsbolagen som majoritetsägare och norska Cargo Net som minoritetsägare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141