23948sdkhjf

Signalsystemorder till Polen

Bombardier får halvmiljardorder på tågsignalsystemet ERTMS i Polen. Nu gäller det den 34 mil långa järnvägslinjen mellan huvudstaden Warszawa och hamnstaden Gdynia.
Stockholmsbaserade Bombardier Rail Control Solutions har fått en beställning på ett ERTMS-system till den 340 km långa järnvägslinjen mellan Warszawa och Gdynia i Polen. Detta är den andra större ordern Bombardier mottagit i landet och delas med Thales och Nokia Siemens Networks. Kontraktsvärdet är 115 miljoner euro varav Bombardiers andel utgör 53 miljoner (478 miljoner kronor).

Projektet är en del i den så kallade E65-korridoren och möjliggör interoperabilitet, det vill säga tågoperatörer från andra länder kommer att kunna trafikera sträckan mellan Gdynia och den tjeckiska gränsen. Utöver den nya ERTMS-installationen ingår även konventionell signalutrustning till åtta trafikledningscentraler och uppgradering av befintlig utrustning till ERTMS nivå 2 standard.

Bombardiers andel av leveransen omfattar ERTMS-systemlösningen Bombardier Interflo 450 inklusive fyra Bombardier EBI Com radioblockscentra och EBI Link balis-system. När det gäller den konventionella andelen av projektet kommer Bombardier att leverera sin Interflo 200-teknik med EBI Screen 300 trafikledningslösningar samt ett EBI Lock 950-system till Chylonia-stationen i Gdynia.

– Väl fungerande transportnätverk är en central drivkraft för ekonomisk tillväxt och hållbarhet. Vår innovativa ERTMS-teknologi ger möjlighet till snabbare och effektivare passagerar- och godstransporter genom Polen och över hela Europa, säger Peter Cedervall , President, Bombardier Rail Control Solutions.

Bombardier är den ledande leverantören på den polska marknaden och har installerat ett stort antal Interflo 200-system och även svarat för ERTMS pilotprogrammet i Polen. Bombardiers systemlösningar är i drift eller under leverans till över 2500 rälsfordon och längs 15 000 kilometer järnväg i 16 länder. Interflo 450 nivå 2 har varit i drift på kinesiska höghastighetsbanor sedan 2009 och nyligen erhölls driftstillstånd för kommersiell drift på linjen Amsterdam-Utrecht, en av de mest trafikerade i Europa. Sveriges första projekt inom ERTMS nivå 2 var Botniabanan som togs i drift 2010. Tekniken har också installerats i Kroatien, Tyskland, Korea, Schweiz, Spanien och Taiwan. Ytterligare projekt är under levereras till Algeriet och Polen och omfattande ramavtal har slutits i Sverige och Norge.

Under det gångna året har Bombardier Rail Control Solutions slutlevererat projekt i bland annat Sverige (Ådalsbanan, Kiruna nya järnväg och BanaVäg i Väst), Ryssland (där Bombardiers joint venture under 2012 driftsatte en installation vid den tvåhundrade stationen) och Kina (tunnelbanelinje i Tianjin). En stororder värd motsvarande 71 miljoner euro erhölls i Malaysia avseende signalsystem för en ny pendeltågslinje i Kuala Lumpur.

Bombardier Rail Control Solutions har 3 000 anställda och sin globala affärsledning i Stockholm. Forskning och utveckling sker i huvudsak i Sverige, i nära samverkan med Trafikverket och kunder över hela världen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063