Arriva tar över Roslagsbanan
Måndag 7 januari kl. 04:13 tar Arriva över driften på Roslagsbanan och över 220 bussar i norra Stockholm med Täby som huvuddepå. Tätare och bättre trafik utlovas.
– Vi har förberett oss väl för trafikstarten på måndag. Över 1000 personer – förare, mekaniker, trafikledare och andra – kommer att göra sitt yttersta för att se till att övergången fungerar så smidigt som möjligt, säger Hans Nilsson , vd på Arriva.
Under måndagen kommer Arriva att dela ut kaffe och bullar till 10 000 resenärer. Syftet, förutom att uppmärksamma trafikstarten, är att få så många
som möjligt att gå in på Arrivas webbplats och lämna synpunkter och förslag på hur buss- och tågtrafiken kan bli ännu bättre.
– Det finns ett stort engagemang bland våra resenärer, säger Hans Nilsson. När vi ställde samma fråga till våra resenärer i samband med trafikstarten i augusti fick vi in över 700 förbättringsförslag, vilket är imponerande!
FAKTA/Arrivas trafikåtagande
I augusti 2012 tog Arriva över driften av Lidingöbanan, Saltsjöbanan, Nockebybanan, Tvärbanan och mer än 250 bussar i Sollentuna, Solna, Sundbyberg och Bromma. Avtalet gäller till 2020, med möjlighet till nytterligare 4 års förlängning. På Lidingö tog Arriva tar över driften till dess att banan stängs för upprustning med preliminär byggstart underhösten 2013.Arrivas bussar trafikerar sedan 2009 Ekerö, Sigtuna, Märsta, Upplands Väsby och Vallentuna.Samtidigt med trafikstarten införs mer än 1500 nya tåg- och bussavgångar per vecka. Trafikutökningen är ett led i Arrivas ambition att samordna buss- och tågtrafiken i Norrort för att göra kollektivtrafiken än mer attraktiv.