Plankarböter till projekt
Varje år försvinner ungefär fem procent av SL:s intäkter till fuskåkning. De som åker fast får betala en kontrollavgift – vad de pengarna ska gå till får resenärerna nu rösta om.
På botshop.nu kan besökaren lägga sin röst på det man vill att fuskåkarnas kontrollavgifter ska användas till i första hand. Varje röst betyder att en kontrollavgift, 1 200 kronor, kommer att användas till det projekt som rösten gått till. SL vill i framtiden utveckla Botshop på en rad olika sätt. Om papperskorgen är trasig på din station eller om det behövs en bättre belysning vid din lokala busskur så ska du kunna lägga din röst på det.
I oktober 2013 hade kollektivtrafiken i Stockholm ca 2,8 miljoner påstigande varje vardag. Tre av fyra resenärer, dvs 75 procent, var nöjda med sin resa. Storstockholms kollektivtrafik står sig även bra i internationella jämförelser. Den består av 100 tunnelbanestationer, 500 busslinjer, 53 pendeltågsstationer, spårväg och lokalbana. Stockholm har ett av världens största tunnelbanesystem i förhållande till stadens folkmängd.
FAKTA/Om SL
Resenärer per vinterdag allmän kollektivtrafik
2012: 763 000
2011: 739 000
2010: 722 000
Antal påstigande en vanlig vinterdag (tusental)
2012: 2704
2011: 2616
2010: 2556
Andel nöjda kunder allmän kollektivtrafik
2012: 73%
2011: 73%
Biljettintäkter miljoner kronor:
2012: 6505
2011: 5870
Invånare i Stockholms län (tusental):
2012: 2127
2011: 2088
2010: 2050
Så mycket kostar kollektivtrafiken:
Busskur 80 000 kr
Biljettautomat 250 000 kr
Hissdörr 15 000 kr
Stolreparation 5 000 kr
Tunnelbanevagn 90 000 000 kr
Buss 3 000 000 kr
Pendeltåg 170 000 000 kr