Fler reser med Västtrafik
Allt fler väljer att resa med Västtrafik – hittills i år har resandet ökat med två procent. Risken finns att kostnaderna ökat än mer.
– Vi fortsätter att ligga i topp i landet när det gäller resandeutvecklingen sett till de senaste åren. Ett resultat där satsningar på utökad trafik och marknadsföring tillsammans med bättre pålitlighet och störningsinformation har spelat roll, säger Lars Backström , vd för Västtrafik.
För att följa upp kvaliteten och arbeta med förbättringar genomför Västtrafik årligen 30 000 intervjuer med kunder ombord på bussar, båtar, tåg och spårvagnar. Under årets tredje kvartal svarade 94 procent av kunderna att de är nöjda eller mycket nöjda med sin senaste resa, en procentenhet högre än samma period förra året.
– Våra kunder bedömer oss på ett tjugotal områden varje kvartal. Det är glädjande att se att nöjdheten på många håll ökat kraftigt de senaste åren, säger Lars Backström.
Sedan 2013 har exempelvis andelen kunder som är nöjda med störningsinformationen vid hållplatser ökat från 43 till 71 procent. Andelen som uppger att de litar på att komma fram i tid har under samma period ökat från 67 till 78 procent. 98 procent av Västtrafiks kunder uppger att de känner sig trygga ombord.
Samtidigt är det ett välkänt fenomen att kostnaderna tenderar att öka ännu mer än resandet inom den svenska kollektivtrafiken. Hur det är inom just Västtrafik ska Rt-forum försöka återkomma till.