23948sdkhjf

Koll på både färja och buss

Red Funnel Ferries resenärer i Storbritannien får koll på både färja och anslutande bussar tack vare ett gemensamt informationssystem.
Lösningen, som har utvecklats av Hogia, underlättar det dagliga resandet genom att förse passagerare med reseinformation från fler olika transportsätt i realtid, även om avvikelser eller avbrott skulle uppstå i trafiken. Det handlar om ett intressant informationssystem som även skulle kunna användas på liknande sätt i Sverige.

Red Funnel Ferries transporterar över 3,3 miljoner passagerare om året på sina rutter mellan Southampton och Isle of Wight. Färjerederiet har varit Hogia-kund i många år och sedan 2014 har IT-företaget hjälpt Red Funnel att distribuera reseinformation för färjetrafiken till passagerarna. Nu hjälper Hogia Red Funnel att förbättra kundservicen ytterligare genom att bygga ut lösningen så att den även innefattar anslutande busstrafik. Passagerarna kan nu ta del av samordnad reseinformation för flera olika transportsätt som de behöver före, under och efter resan. Anslutande busstrafik och annan relevant reseinformation kan nu göras tillgänglig på elektroniska skärmar på terminaler, på webbplatser, via sociala medier och som SMS.

Tack vare Hogia-lösningen kan en enskild medarbetare på kundkontaktcentret distribuera information till alla distributionskanaler med bara några musklick, inklusive SMS- och e-postmeddelanden till de kunder som berörs direkt av eventuella avvikelser eller avbrott i trafiken. Det är även möjligt att distribuera samma information internt till driftpersonal och komplettera den med ytterligare driftinformation endast för interna mottagare så att Red Funnels personal har tillgång till samma information som passagerarna och vet vad nästa steg kommer att vara vid en avvikelse.

– Möjligheten att till fullo utnyttja investeringen i Hogias produkter och addera ytterligare värde genom att integrera fler tillämpningar är unik. Vårt nästa steg är att även integrera tågtrafiken i realtid, säger Jonathan Green , kommunikations- och marknadsföringschef på Red Funnel Ferries.

– Vi gör det så enkelt och attraktivt som möjligt att resa kollektivt. En viktig del av en integrerad kollektivtrafik är just ett samordnat informationsutbyte mellan olika transportsätt. Passagerarnas upplevelse ska vara ett sömlöst resande oberoende av hur många transportsätt resan består av, säger Gary Umpleby på Hogia Transport Systems Limited i Storbritannien.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.127