Rekonstruktion för Sohlberg Buss
Tingsrätten i Borås har beviljat rekonstruktion för Sohlberg Buss som befinner sig i akut ekonomisk kris – 14 december möts borgenärerna.
– Vid det sammanträdet ska jag att lägga fram en preliminär rekonstruktionsplan. Därefter ska man ta ställning till om rekonstruktionen ska fortsätta eller inte, säger Lennart Molander till Rt-forum.
Vid sagda borgenärssammanträde kommer alla fordringsägare att ha möjlighet att yttra sig och var och en av dem kan bestrida den rekonstruktionsplan som då presenterats. De två största fordringsägare, Skatteverket i Borås och Swedbank Sjuhärad, har tidigare tillfrågats av Tingsrätten och samtyckt till att rekonstruktion ska genomförs. Rekonstruktionen gäller i första hand Sohlberg Buss AB men också bifirman Svenljunga Taxi – däremot inte Sohlberg Resor och varumärket OnHolliday som drivs som helt separata bolag i dag.
Sohlberg Buss har investerat stort och gått in i en rad uppdrag genom att bjuda under sina konkurrenter. Bussflottan har växt snabbt men genom att bussar leasats eller köpts på kredit. En rad andra affärer har aldrig avslutats då dessa inte fått betalt. Utvecklingen har eskalerat snabbt under senare tid och för Sohlberg Buss ser läget allt annat än ljust ut i dagsläget. Årets förlust är minus 40,5 miljoner kronor, till det kommer fordonskrediter på nära 154 miljoner kronor som bolaget alltså måste betala – plus räntekostnaderna. Allt detta gör att summa eget kapital är minus 265,5 miljoner kronor.
Är det verkligen möjligt att klara Sohlbergs från konkurs?
– Jag tror naturligtvis att det går att rekonstruera bolaget, annars hade jag inte åtagit mig uppdraget. Min uppfattning är att det finns en väg framåt, jag har tittat på detta och bolaget är redan i färd med att verkställa de förändringar som är nödvändiga, säger Lennart Molander.
Det arbetet har redan inletts vilket innebär att verksamheten fortsätter som vanligt. Riktlinjerna om hur de akuta problemen ska åtgärdas finns framme i grova drag.
– Inom en vecka från beslutet om rekonstruktion 23 november, ska jag skicka ut en underrättelse till alla fordringsägare och där ska jag också skicka med information om hur detta är tänkt att fungera. Konkret hur rekonstruktionen är tänkt att gå till är ännu inte helt klart och kommer inte att delges andra än just fordringsägarna, säger Lennart Molander.
Det finns många aktörer som drabbats av Sohlbergs affärer på så sätt att de inte fått betalt för sina leveranser. Flera av dessa har varit i kontakt med Rt-forum och uttryckt sin vrede över att bolaget först dumpat priserna, tagit över trafik, och sedan får köra vidare med hjälp av statlig lönegaranti som betalar personalens löner i väntan på rekonstruktionen.
Sedan företagets vd Hans-Erik Sohlberg sparkats av sin egen styrelse förra veckan har styrelseordförande Kennerth Thulin ansökt om rekonstruktion av bolaget hos Borås tingsrätt. Rekonstruktion har har alltså beviljats och efter borgenärssammanträdet 14 december är tidsfristen tre månader från det datumet, eller längre tid om Tingsrätten så beslutar. Även beslutet om företagsrekonstruktion kan överklagas, dock senaste 14 december och till Hovrätten för Västra Sverige. Men för att kunna göra en sådan överklagan krävs prövningstillstånd.
Rt-forum söker såväl Hans-Erik Sohlberg som Kennerth Thulin för att få deras kommentarer till den uppkomna situationen.