23948sdkhjf

Lagrådet röt för döva öron

DET ÄR BRA ATT någon tar Makten i örat ibland. Det sker inte ofta men nu har det hänt - Lagrådet nöp till Regeringen för dess panikartade förslag att lagstifta om identitetskontroll vid gränspassage. Ett hafsigt hopkommet lagförslag som ska införas med omedelbar verkan utan någon beredning. Dessutom ska trafikföretagen utföra de grannlaga kontrollerna med hot om vite vid misstag.

Det här drastiska förslaget från Makten kom som en stjärnsmäll efter många månaders vankelmod. Så brutalt att det för tankarna till undantagstillstånd, mörkläggning och utegångsförbud vid omedelbar krigsfara. Dess syfte är att visa handlingskraft, skapa illusion av kontroll över flyktingströmmen som inte vill sina. Regeringspartierna rasar samtidigt som invandrarkritiska Sverigedemokraterna åker hiss i alla mätningar, så rädda det som räddas kan!

Tuffa tag vid gränsen alltså, alla ombord på gränsöverskridande trafik, tåg, buss eller fartyg, måste ha id-handling. Öresundsbron där tåg och bussar passerar ska kunna stängas omedelbart om Regeringen finner detta lämpligt, vem som ska stå för det ägande konsortiets intäktsbortfall är oklart.

Och den minst sagt omfattande identitetskontrollen ska alltså inte utföras av polis eller tull som vore logiskt, i stället ska trafikföretagen ombesörja kontrollen i egen regi. För en bussföretagare som ertappas med att ha släppt igenom en oidentifierad kan det kosta 50000 kronor i böter. Maktens visar piskan men ingen morot.

För bussföretagen får identitetskontrollerna konsekvenser för kör- och vilotidsreglerna, ingen lär kunna förutspå hur stora förseningarna som kan uppstå av kontrollarbetet. När en oidentifierad vägrar lämna bussen eller tåget får endast polis får ingripa handgripligen, hur lång tid det kan ta kan ingen svara på. Visserligen har Transportstyrelsen backat efter kritik och öppnat för möjligheten att bevilja dispens för bussbolag som kör flyktingar och andra nyanlända. Men dispensen gäller 30 dagar i taget och innebär inte särskilt stora förändringar av tiderna – så bussföretagare som vill hjälpa löper risken att drabbas av sanktionsavgift och senare indraget trafiktillstånd även med beviljad dispens.

Hela kollektivtrafikbranschen protesterade mot lagförslaget så fort det blev känt, framför allt att pådyvlas hela ansvaret för id-kontrollerna. Makten kan välja att lyssna på kritik men gitter inte alltid. Den visade sig till och med måttligt intresserad av Lagrådets skarpa sågning. I skrivande stund ser det ut som om Regeringen kommer att införa den nya lagen 21 december. Enligt infrastrukturminister Anna Johansson gör Regeringen helt enkelt en annan bedömning än Lagrådet eftersom den anser sig vara bättre informerad om det allvarliga flyktingläget. Makten kör på utan att ta hela ansvaret, då är det hög tid att ta Makten i mer än örat om den inte rättar till sina egna oöverlagda beslut. Med den förhoppningen önskar jag alla läsare trevlig helg och på återseende igen 2016!

Thomas Dietl

chefredaktör
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.208